Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Knäskada, söker seriös hjälp!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 261838" data-attributes="member: 29149"><p>GÅ TILL LÄKARSTATIONEN det ligger en bakom Market Place Lodge.</p><p></p><p>På din beskrivning så låter det som att man först och främst måste utesluta fraktur (=benbrott). Man kan tex få en nedpressning av bakre delen av skenbenet vid den typen av våld som du beskriver.</p><p></p><p>Om du har tur är det bara en kontusion men med lite mindre tur kan du också ha skadat brosket, menisken eller korsbandet (mest troligt bakre om brädan stannade i landningen med kroppen hade energi framåt) men även laterala ligamentet kan ha skadats (ett muskelfäste är också en möjlighet men mindre vanligt).</p><p></p><p>Med tanke på att du har ont mest på baksidan av knät så skulle jag tippa fraktur, menisk, eller broskskada men det är en ren gissning eftersom jag inte kan undersöka dig.</p><p></p><p>Om det är en fraktur så kanske den måste opereras eller immobiliseras (=gips). Om det är en korsbansskada så kan det bli aktuellt med operation men det är inte helt säkert att det behövs (korsband som är avslitna läker inte men man kan tydligen vinna världscupen utan har jag hört...). Sidolilgament läker ofta själv men broskskador är ett jvla härke.</p><p></p><p>Om man har av sitt korsband så brukar knät svullna - dvs ont vad man än gör. Innan och efter svullnaden uppträdet brukar många beskriva ostadighetskänsla. Med starka lårmuskler klarar de flesta sig utan korsband.</p><p></p><p>Bli inte förbannad om de tar en röntgen och sedan säger att de inget vet men vill att du ska komma tillbaka om tre veckor. Det är ganska vanligt eftersom man då kan undersöka skadan efter att svullnaden gått ned.</p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 261838, member: 29149"] GÅ TILL LÄKARSTATIONEN det ligger en bakom Market Place Lodge. På din beskrivning så låter det som att man först och främst måste utesluta fraktur (=benbrott). Man kan tex få en nedpressning av bakre delen av skenbenet vid den typen av våld som du beskriver. Om du har tur är det bara en kontusion men med lite mindre tur kan du också ha skadat brosket, menisken eller korsbandet (mest troligt bakre om brädan stannade i landningen med kroppen hade energi framåt) men även laterala ligamentet kan ha skadats (ett muskelfäste är också en möjlighet men mindre vanligt). Med tanke på att du har ont mest på baksidan av knät så skulle jag tippa fraktur, menisk, eller broskskada men det är en ren gissning eftersom jag inte kan undersöka dig. Om det är en fraktur så kanske den måste opereras eller immobiliseras (=gips). Om det är en korsbansskada så kan det bli aktuellt med operation men det är inte helt säkert att det behövs (korsband som är avslitna läker inte men man kan tydligen vinna världscupen utan har jag hört...). Sidolilgament läker ofta själv men broskskador är ett jvla härke. Om man har av sitt korsband så brukar knät svullna - dvs ont vad man än gör. Innan och efter svullnaden uppträdet brukar många beskriva ostadighetskänsla. Med starka lårmuskler klarar de flesta sig utan korsband. Bli inte förbannad om de tar en röntgen och sedan säger att de inget vet men vill att du ska komma tillbaka om tre veckor. Det är ganska vanligt eftersom man då kan undersöka skadan efter att svullnaden gått ned. Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Knäskada, söker seriös hjälp!
Tillbaka
Topp