Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Knäskada, söker seriös hjälp!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 261853" data-attributes="member: 13245"><p>Det finns en 5-6 år gammal svensk forskningsrapport som i princip visar att det "i snitt" är bätter att inte operera. Den tittar dock på ett tvärsnitt av alla som skadar korsband och en huvudanledning till att operation inte alltid är bra är att d opererade inte alltid tränar (sjukgymnasiticerar/rehabiliterar) som de borde. För en idrottsman som kan förväntas sköta träningen exemplariskt är det så vitt jag förstår GIVET att man opererar.</p><p></p><p>Jag har iofs själv åkt skidor på hyfsad nivå utan korsband i över 5 år (opererade sedan) och det finns exempel på toppåkare och även andra toppidrottare som kört utan korsband en längre eller kortare tid. Detta är dock att betrakta som undantagsfall, skulle jag säga.</p><p></p><p>I princip har man dock möjlighet att komma tillbaka till skidåkning snabbare om man inte opererar. En korsbandsoperation nu betyder att säsongen är över. Man bör räkna med ett halvårs rehab (även om en del är tillbaka tidigare). Med rätt kombination av vila och träning kan man nog vara tillbaka på klart kortare tid (säg en månad eller två) om man skiter i operationen.</p><p></p><p>Fast jag tror inte heller att det är en korsbandsskada i detta fall utan håller med Iller om att det mera låter som menisk/brosk. Jag hade för övrigt precis den sortens knäveckssmärta när jag skadade menisken (en rätt stor bit lossnade och flyttade sig till ett "obehagligt ställe"). Jag fick omedelbar operation där biten avlägsnades och åkte skidor igen några veckor senare (fast då var det lyckligtvis inga andra skador än just menisken).</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 261853, member: 13245"] Det finns en 5-6 år gammal svensk forskningsrapport som i princip visar att det "i snitt" är bätter att inte operera. Den tittar dock på ett tvärsnitt av alla som skadar korsband och en huvudanledning till att operation inte alltid är bra är att d opererade inte alltid tränar (sjukgymnasiticerar/rehabiliterar) som de borde. För en idrottsman som kan förväntas sköta träningen exemplariskt är det så vitt jag förstår GIVET att man opererar. Jag har iofs själv åkt skidor på hyfsad nivå utan korsband i över 5 år (opererade sedan) och det finns exempel på toppåkare och även andra toppidrottare som kört utan korsband en längre eller kortare tid. Detta är dock att betrakta som undantagsfall, skulle jag säga. I princip har man dock möjlighet att komma tillbaka till skidåkning snabbare om man inte opererar. En korsbandsoperation nu betyder att säsongen är över. Man bör räkna med ett halvårs rehab (även om en del är tillbaka tidigare). Med rätt kombination av vila och träning kan man nog vara tillbaka på klart kortare tid (säg en månad eller två) om man skiter i operationen. Fast jag tror inte heller att det är en korsbandsskada i detta fall utan håller med Iller om att det mera låter som menisk/brosk. Jag hade för övrigt precis den sortens knäveckssmärta när jag skadade menisken (en rätt stor bit lossnade och flyttade sig till ett "obehagligt ställe"). Jag fick omedelbar operation där biten avlägsnades och åkte skidor igen några veckor senare (fast då var det lyckligtvis inga andra skador än just menisken). HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Knäskada, söker seriös hjälp!
Tillbaka
Topp