Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Knäskada, söker seriös hjälp!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Iller" data-source="post: 262036" data-attributes="member: 29149"><p>Nu tänkte jag fortsätta lite på främre korsbands-spåret och alltså inte diskutera Rydellens skada.</p><p></p><p>HitMe har alldeles rätt i att det finns en sådan studie och även att ett problem är att många inte tränar som de ska.</p><p></p><p>Dock är frågan inte helt enkel att generalisera kring.</p><p>Dels är det alltså så att många patienter inte tränar ordentligt.</p><p>Dels är de Meta-analyser som jag hittat (efter en mycken snabb sökning) på såpass gammalt material att operationstekniken ändrats för mycket för att kunna ge helt jämförbara siffror. CRT-studier är inte heller helt optimalt på denna typ av ämne, dubbelblind kan man ju glömma.</p><p>Dessutom ser folks knän faktiskt lite olika ut och det som är bäst för den ene är inte alltid bäst för den andre. Det är också lite olika vilken typ av operation som olika ortopeder föredrar och hanterar bäst, så även om det som easyD beskriver finns nya optekniker så är det inte säkert att de ger bättre resultat beroende på ortoped och klinik.</p><p></p><p>Jag tror att det är fler skidåkare som skulle må bra av en operation än icke-idrottare men inte alla. ALLA behöver dock träna MYCKET och länge (tyvärr visade de Meta-analyser jag hittade att det inte finns någon evidens för vilken träning som är bäst). Operation är också oftast inte aktuellt förrän efter tre månaders hård träning och då är det faktiskt många som inte längre har symtom och alltså kanske inte behöver opereras.</p><p></p><p>Några detaljer till:</p><p>Ja - man blir instabil i knät utan korband men inte i sidled utan ffa framåt-bakåt. Ont vid trappgång är ospecifikt.</p><p>MRT visar tusen saker men om man inte vet vilket som ger besvär är undersökningen bortkastad och om man inte kan göra något åt det så är det heller ingen vits. Artroskopi är ofta ett bättre alternativ eftersom man då kan åtgärda på en gång men det är olika vad man föredrar på olika kliniker.</p><p></p><p>Lita på din lokala ortoped, de är ofta bättre än du tror även om de inte ger de svar du helst vill... Om man åker skidor 3 veckor efter att ha slitit av sitt korsband och utan träning innan så misstänker jag att man inte följt något råd alls.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Iller, post: 262036, member: 29149"] Nu tänkte jag fortsätta lite på främre korsbands-spåret och alltså inte diskutera Rydellens skada. HitMe har alldeles rätt i att det finns en sådan studie och även att ett problem är att många inte tränar som de ska. Dock är frågan inte helt enkel att generalisera kring. Dels är det alltså så att många patienter inte tränar ordentligt. Dels är de Meta-analyser som jag hittat (efter en mycken snabb sökning) på såpass gammalt material att operationstekniken ändrats för mycket för att kunna ge helt jämförbara siffror. CRT-studier är inte heller helt optimalt på denna typ av ämne, dubbelblind kan man ju glömma. Dessutom ser folks knän faktiskt lite olika ut och det som är bäst för den ene är inte alltid bäst för den andre. Det är också lite olika vilken typ av operation som olika ortopeder föredrar och hanterar bäst, så även om det som easyD beskriver finns nya optekniker så är det inte säkert att de ger bättre resultat beroende på ortoped och klinik. Jag tror att det är fler skidåkare som skulle må bra av en operation än icke-idrottare men inte alla. ALLA behöver dock träna MYCKET och länge (tyvärr visade de Meta-analyser jag hittade att det inte finns någon evidens för vilken träning som är bäst). Operation är också oftast inte aktuellt förrän efter tre månaders hård träning och då är det faktiskt många som inte längre har symtom och alltså kanske inte behöver opereras. Några detaljer till: Ja - man blir instabil i knät utan korband men inte i sidled utan ffa framåt-bakåt. Ont vid trappgång är ospecifikt. MRT visar tusen saker men om man inte vet vilket som ger besvär är undersökningen bortkastad och om man inte kan göra något åt det så är det heller ingen vits. Artroskopi är ofta ett bättre alternativ eftersom man då kan åtgärda på en gång men det är olika vad man föredrar på olika kliniker. Lita på din lokala ortoped, de är ofta bättre än du tror även om de inte ger de svar du helst vill... Om man åker skidor 3 veckor efter att ha slitit av sitt korsband och utan träning innan så misstänker jag att man inte följt något råd alls. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Knäskada, söker seriös hjälp!
Tillbaka
Topp