Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Knata upp för Mont Blanc
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Micke_Finland" data-source="post: 321383"><p>Det finns en bok som heter "Mont-Blanc - 5 routes to the summit". Jag har inte læst den, men den sæljs lite øverallt i Chamonix.</p><p></p><p>Enda rutten jag har riktig koll på ær normalrutten med skidor, alltså via Grands Mulets refugen. Jag planerade en liftfri bestigning kyrkan-Mont Blanc-kyrkan på två dagar, men gjorde misstaget att vælja en engelsk sopa till partner. Han tappade all energi nær vi kom øver 4000 meter så vi fick vænda. Bittert.</p><p></p><p>Normalt tar du liften upp till Plan D`Aiguille(mittstationen), sætter på hudarna och børjar traversera mot Glacier des Bossons. Efter att du korsat glaciæren ær det en bit kvar upp till Grands Mulets refugen som ligger på ca 3050 meters højd, om jag inte missminner mig. Efter dom cirka 700 højdmetrarna sover du, och sedan startar du mitt i natten før att avverka dom 1700 højdmeter som återstår till toppen. Den nærmaste vægen ær via Petit Plateau, men dær ær det risk før serac-fall från Dome du Gouter. Du kan istællet vælja att gå up "the north ridge" på Dome du Gouter. Lite mer anstrængande men mindre objektiva risker. Snøbroarna på Glacier des Bossons var ganska skræmmande tunna redan nær vi var dær i slutet på april, så jag tror inte att det går att gøre denna variant så vældigt længe till.</p><p></p><p>Rutten från les Houches via Dome du Gouter ær væl egentligen klassificerad som en sommarrutt(?), men det var folk som gjorde den redan i april nær vi var i området.</p><p></p><p>Det borde också finnas en rutt som går upp looker`s right om Glacier des Bossons och sedan vidare till Grands Mulets refugen.</p><p></p><p></p><p></p><p>Intressant att du anser att traversen via Mont Blanc du Tacul och Mont Maudit ær hårdast, FF. Hur resonerar du då?</p><p>Jag har ingen personlig erfarenhet av den rutten, men har alltid trott att den skulle vara lættast?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Micke_Finland, post: 321383"] Det finns en bok som heter "Mont-Blanc - 5 routes to the summit". Jag har inte læst den, men den sæljs lite øverallt i Chamonix. Enda rutten jag har riktig koll på ær normalrutten med skidor, alltså via Grands Mulets refugen. Jag planerade en liftfri bestigning kyrkan-Mont Blanc-kyrkan på två dagar, men gjorde misstaget att vælja en engelsk sopa till partner. Han tappade all energi nær vi kom øver 4000 meter så vi fick vænda. Bittert. Normalt tar du liften upp till Plan D`Aiguille(mittstationen), sætter på hudarna och børjar traversera mot Glacier des Bossons. Efter att du korsat glaciæren ær det en bit kvar upp till Grands Mulets refugen som ligger på ca 3050 meters højd, om jag inte missminner mig. Efter dom cirka 700 højdmetrarna sover du, och sedan startar du mitt i natten før att avverka dom 1700 højdmeter som återstår till toppen. Den nærmaste vægen ær via Petit Plateau, men dær ær det risk før serac-fall från Dome du Gouter. Du kan istællet vælja att gå up "the north ridge" på Dome du Gouter. Lite mer anstrængande men mindre objektiva risker. Snøbroarna på Glacier des Bossons var ganska skræmmande tunna redan nær vi var dær i slutet på april, så jag tror inte att det går att gøre denna variant så vældigt længe till. Rutten från les Houches via Dome du Gouter ær væl egentligen klassificerad som en sommarrutt(?), men det var folk som gjorde den redan i april nær vi var i området. Det borde också finnas en rutt som går upp looker`s right om Glacier des Bossons och sedan vidare till Grands Mulets refugen. Intressant att du anser att traversen via Mont Blanc du Tacul och Mont Maudit ær hårdast, FF. Hur resonerar du då? Jag har ingen personlig erfarenhet av den rutten, men har alltid trott att den skulle vara lættast? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Knata upp för Mont Blanc
Tillbaka
Topp