Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Kombinationer alpin- & techbindning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="CDP" data-source="post: 1144904" data-attributes="member: 157381"><p>Du har en KingPin och tvekar över Shiften då den inte är 100?</p><p></p><p>Har över 50 dagar på Shiften och ca 20 turer.</p><p>Hälhöjaren fungerar alldeles utmärkt för mig, då har jag visserligen Salomons egna MTN-lab. För majoriteten av alla pjäxor så fungerar det helt utan problem.</p><p></p><p>Utöver det så finns det två saker jag har att anmärka på.</p><p>Det första är att Shiften skistoppers låser i varandra när skidorna ligger mot varandra, lite pilligt att få isär skidorna alltså. En liten grej som inte har något med prestandan på bindningen att göra, men en sjukt jobbig grej som hade varit så lätt att fixa.</p><p></p><p>Det andra är att skistoppern har en tendens att flippa tillbaka till åkläge när man turar, detta när det finns is/snöbildning kring stoppern. Om detta skulle ske så sätt tillbaka stoppern i gångläge med händerna, trampa inte ner stoppern. Gör man det så finns det en risk att stoppern klickar loss från häldelen. Då måste man skruva fram bindningen max för att kunna klicka på stoppern igen.</p><p></p><p>Lätt att ordna om det skulle ske och lätt att undvika genom att bara inte trampa ner stoppern, men ändå en störig grej.</p><p></p><p>Dessa shortcomings är enligt mig ingenting jämfört med KingPins problem med tåpins som ryker till höger och vänster samt händelse som knäcks av skidan. </p><p></p><p>Tecton har ju sina problem också. För det första så känns bindningen plastig och klen, det är min första spontana känsla.</p><p>Fick detta delvis bekräftat för ett tag sedan på tur då en polare halkade gick hyfsat brant och halkade lite bakåt, så att knät nästan tar i skidan om du hänger med, då knäcktes tådelen.</p><p>Tådelen ser ju lite annorlunda ut , istället för att låsa med en kil så att pinsen inte öppnas så låses en plastgrej så att bindningen inte ska lösa vid maxrotation framåt.</p><p></p><p></p><p>Dina alternativ till med cast eller inserts innehåller ju också en massa meck och troligtvis problem som kan uppstå uppe på berget också.</p><p></p><p>För mig hade det varit en nobrainer, kör Shift.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="CDP, post: 1144904, member: 157381"] Du har en KingPin och tvekar över Shiften då den inte är 100? Har över 50 dagar på Shiften och ca 20 turer. Hälhöjaren fungerar alldeles utmärkt för mig, då har jag visserligen Salomons egna MTN-lab. För majoriteten av alla pjäxor så fungerar det helt utan problem. Utöver det så finns det två saker jag har att anmärka på. Det första är att Shiften skistoppers låser i varandra när skidorna ligger mot varandra, lite pilligt att få isär skidorna alltså. En liten grej som inte har något med prestandan på bindningen att göra, men en sjukt jobbig grej som hade varit så lätt att fixa. Det andra är att skistoppern har en tendens att flippa tillbaka till åkläge när man turar, detta när det finns is/snöbildning kring stoppern. Om detta skulle ske så sätt tillbaka stoppern i gångläge med händerna, trampa inte ner stoppern. Gör man det så finns det en risk att stoppern klickar loss från häldelen. Då måste man skruva fram bindningen max för att kunna klicka på stoppern igen. Lätt att ordna om det skulle ske och lätt att undvika genom att bara inte trampa ner stoppern, men ändå en störig grej. Dessa shortcomings är enligt mig ingenting jämfört med KingPins problem med tåpins som ryker till höger och vänster samt händelse som knäcks av skidan. Tecton har ju sina problem också. För det första så känns bindningen plastig och klen, det är min första spontana känsla. Fick detta delvis bekräftat för ett tag sedan på tur då en polare halkade gick hyfsat brant och halkade lite bakåt, så att knät nästan tar i skidan om du hänger med, då knäcktes tådelen. Tådelen ser ju lite annorlunda ut , istället för att låsa med en kil så att pinsen inte öppnas så låses en plastgrej så att bindningen inte ska lösa vid maxrotation framåt. Dina alternativ till med cast eller inserts innehåller ju också en massa meck och troligtvis problem som kan uppstå uppe på berget också. För mig hade det varit en nobrainer, kör Shift. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Kombinationer alpin- & techbindning
Tillbaka
Topp