Komplement till puderskidor

Skiersdown

Ny medlem
Hej,

Då SAS pajjade min Mantra måste jag nu införskaffa mig ett par nya.

Inför säsong då jag planerar att säsonga har jag redan ett par fått tag på fullrocker skidor med omvänd skärning i längden ~185 cm och planerar att köpa ett par begagnade stenskidor(liknande Mantra 185)

Jag siktar på ett par skidor som går hyffsat i pisten (stora långa svängar) och som krossar uppkört, vindpackat mm samt funkar bra i nysnö. Jag vill att de ska vara långa, stabila och trygga, att droppa klippor ska funka bra men de ska ändå inte bara vara helt stela i lössnön.

Jag väger endast 75 kg men har jäkligt starka hockeyben (300 *20 i benpress) så jag har ändå något att trycka till med. Jag åker med någon egenutvecklad stil och har blivit utkastad i off-pisten redan som liten och har kanske åkt ca 3 veckor per år i mitt 18 år långa liv.

De jag kollat på är:

Mothership

Helst vill jag ha dem i 195 tror jag, jag vill ju ha skillnad i längd mot de andra skidorna, men blir det för mycket? Twintippen tar ju ändå bort en del av åkytan. De verkar svåra att få tag på dock, men alpint kunde troligen ta hem ett par och isåfall får jag låna några andra skidor till åre (som jag drar till på tisdag). 185:an fanns hos alpingaraget.

Blir 195:an förmycket? Jag tycker att den verkar bäst för mig. Kommer det någon ny variant eller förbättring av denna till nästa år? Dvs om man får låna ett par skidor och förbeställer nästa års.

Dynastar XXL

197 Känns kanske lite väl biffig då det inte finns någon twintip. Dock har Bromma skidsport jäkligt bra pris på 07/08, förändrades den något till 08/09 och blir det någon förändring till nästa år?

187 känns väl mer rätt isåfall. synpunkter? Hur går den i pist och lössnö?

4frnt EHP

Kan jag inget om, hur är dessa? Klara den pisten? Vilken längd? 186 eller 193 cm? 193 känns som det jag vill gå på? Kommer det något bättre nästa år?

Har jag missat något och vad kan funka bra? Kanske är det bättre att skaffa något tillgodokvitto av SAS inför nästa år? Vad kommer då som kan passa?

Jag har 5 åkdagar i åre kvar och minst 1 vecka i alperna kvar och med tur 2. (dock är båda dessa i så fall efter v.15)

Bindningar?

Stenskidorna kommer få ett par gamla 957 equipe. Sedan har jag ett par likadanna kvar samt ett par nästan helt nya(dock gamla ändå ;) ) 997 equipe.

Säsongen är tänkt att hamna i nordamerika. Är det värt att sätta ett par dukes på rockerskidorna eller är det bättre att ha dem på de jag ska skaffa nu? Jag går inte speciellt långt när jag går, och om jag ska göra det är det för något exeptionellt åk vilket borde innebär bra snö och att jag vill ha dukesen på rockerskidorn? Hur mycket behöver man dukes? de är trots allt inte grattis och det kanske räcker med vanliga på alla skidor?

Iofs är de jag skaffar nu mer allround, bättre att sätta dukes där?

Och som jag sa innan, tror ni det är värt det med dukes?

Synpunkter?

MVH

Om du var sugen på line mothership i 195, så finns den på skistore.se hur den åker kan jag inte svara på.

Dynastar XXL har jag kört i 187 cm varianten. gillar den skarpt. krossar dålig snö, riktigt stabil och hyfsat lätt jobbad. I pisten fungerar den helt ok, har bra kantgrepp men ganska tråkig i längden, då stora svängar är det som gäller, 41 meters radie om jag inte missminner mig.... men som ett komplement till en puderskida kan den nog funka kanon. den är för styv/inte rätt konstruerad för att fungera perfekt i ordentligt puder, men den gör sitt jobb hyffsat även där. kul att köra med oavsett underlag, (om det är snö i alla fall...)

vet inte om det hjälpte dig nått.

Lycka till med köpet....

Edit: Glömde säga. är 180 cm lång och 77kg tung/lätt....

Senast ändrad:
Armada ANT vore kanske ett intressant alternativ. 191cm med 107mm midja och 27m radie. Hyffsat lång, mycket stabil och är gjord för just höga hastigheter, uppkört och skräpsnö.

Har ett par K2 Pontoons och det är en sanslöst rolig skida, får du tag på dem till hyggligt pris tveka inte. Det är värt även om de bara kommer till sin rätta några dagar om året.

Tar du förnuftet till fånga är det XXL som gäller. Vräng på ett par marker 14 eller en jester. Känns klokare att kasta dukes på ett par mantra, gotama, katana.

Du har ju ett par att välja mellan på köp och sälj, pontoons alltså:)

Senast ändrad:
XW LAB Kaj Zachrisson 198cm ska vara en hård och potent skida, pintailen och den obefintliga skärningen lär göra den skön att kötta med. Har tyvärr inte kört den själv

Dynastar PRO XXL är en som en pansarvagn, den kör över allting som är mindre än medelstora barn. det är tyvärr svårt att inte köra jävligt fort med den i pisten pga den långa skärningen och det gör att den ibland kan vara ute och åka med en istället för tvärtom.

Har du möjlighet att testa några skidor innan köpet?

sätt dukes på dem du använda som varjedags skida, det kommer du få ut mest av. jag har dock hört rykten om att duken kan gå sönder vid större dropp...

Hmm... Du har alltså pajjat dina Mantra (ännu en gång, hehe) och har ett par reverse-reverse liggandes (vilka?! ARG?) och du vet att du kommer köpa ett par rock skis runt 95mm och nu vill du ha ett offpistkomplement till dina reverse-reverse... Korrekt?!

Jag tror du är helt rätt inne på 110mm's skidorna, speciellt i de som inte är så puderbetonade, XXL tror jag kan vara ett riktigt bra val! Mothership är nog ett kul val, men kan nog vara ganska mycket puderskida och uppbreddad vanlig biffig skida... Den har ju ändå lite skärning... EHP är en annan typ av skida som jag ser det, mjukare, mer puder, mer lattjo... VCT tror jag är bättre för "sämre" lössnöförhållanden om du nu har en rev-rev...

Andra skidor som du också kan kolla på är:
Movement Goliath, Moment Ruby alt. M1/Garbones för köttaråkning, DPS Wailer 105 flex 3, Armada ANT, Faction Thirteen. Sen har väl Praxis och alla de amerikanska märkena riktigt fina lagg överlag, och om du letar runt lite lär du nog hitta några varianter som slår de flesta vanliga butiksgrejer på fingrarna...

Skulle du vilja prova mina Lotus 120 för att få känna på lite rak skärning och hyffsat stabil och styv konstruktion? Hör av dig isf.! För rakt och styvt är ju en ganska vettig väg att gå om man vill ha crud busters, men man måste digga 40-meterssvängarna..

Senast ändrad:
inga jävla marker 14 på ett par XXL! Killen ska väl inte behöva dö under sin säsong? Sth16 eller kralligare är att föredra på en så stor och hård skida som XXL 194/187.

För övrigt så kan jag säga att EHP 193 är en jäkligt bra skida många fören men inte så roliga i pist om du inte kör Mach5 och har en bred pist. Flyter underbart i puder och inte lika köttig som XXL..den går att böja även om man inte är tung eller åker med ett grymt tryck.

PNyberg sa:
inga jävla marker 14 på ett par XXL! Killen ska väl inte behöva dö under sin säsong? Sth16 eller kralligare är att föredra på en så stor och hård skida som XXL 194/187.

För övrigt så kan jag säga att EHP 193 är en jäkligt bra skida många fören men inte så roliga i pist om du inte kör Mach5 och har en bred pist. Flyter underbart i puder och inte lika köttig som XXL..den går att böja även om man inte är tung eller åker med ett grymt tryck.
Nej vad dum jag är, givetvis ska han skruva fast pjäxan direkt på skidan med expander! :)
Tycker faktiskt m14 får mer skit än den förtjänar. m12 och m11 får ni säga hur mkt skit som helst om men m14 håller bättre än så iaf. Visst det finns ju mycket bättre grejer men att kalla det skräp är överdrift. Duger px18 åt herr Nyberg?:)

Vad exakt herr Sandberg är det som gör M14 så jäkla mycket bättre än M11 och M12? Mer kämparglöd?

Jag har fått dubbelrelease från M14 inställda på 11 vid klockren landning i ett typ 10m's hopp. Jag vägde vid tillfället precis 70kg. Det ÄR dåliga grejer... Men nu har ju Skiersdown praktiskt taget en hög av typ den bästa 14-dinaren som någonsin tillverkats.

Till att börja med så är givetvis detta som allt annat min egen uppfattning. Sedan jag ägt/kört m14 så har jag varit nöjd. Majoriteten av alla bindningar jag ägt, dröser med salomon/atomic har varit skit i jämförelse med mina nuvarande. Först och främst tjuvsläpper de inte, något som jag har finfina erfarenheter pga salomon. Antingen har jag kört på ren skit tidigare eller så är jag dum i huvudet, antagligen det senare. Det som gör att jag ser på m12 som skit är även att mitt DIN-tal ligger relativt nära vad en m12a tål. Detta gör ju inte den till en dålig bindning för alla utan bara en mindre lämplig för mig.

Dubbelrelease vid perfekt landning säger du, otur, dålig bindning eller så var landningen inte så klockren. Upp till dig att bedöma såklart:) Det som retar mig en aning är att det garanterat finns en hel drös med skitungar här som slänger ur sig både det ena och andra om bindningar när de inte ens håller om pjäxan som de ska. Som att ha nya däck med dra åt fälgarna med spik. Påstår absolut inte att du tillhör denna kategori av idioter utan uppmanar dessa bara till att tänka innan de slänger ur sig massa skit.

Haha, kämparglöd! Vem vet, antingen det eller så är det den annorlunda grafik ovanpå;)

Mvh Robert

Senast ändrad:
Du kanske har de med pinuppor på, de är ju lite mer accepterade... ;-)

Det var på den tiden då man inte hade kommit så långt i sin parkåkning och ansåg att det var helt okej att göra straight airs en hel kväll... Så nog var det bra landning alltid, inte ens nära att träffa nocken eller likande. Så det står ju mellan otur och dålig bindning!

Jag vet inte vad du har kört för Atomic och Salomon tidigare, men om du inte har kört på 914 eller högre så är det ju inte några fantastiska skapelser, 912 kan väl funka, men den kräver som sagt god justering, i övrigt är ju de flesta lågdinare ganska obra överlag, främst för att de har sämre material och inte är lika genomarbetade som dyrare grejer...

För att hålla oss lite OnTopic kan jag ju meddela att Skiersdown med stor sannorlikhet kommer gå på Mothership i 195... Klart spännande grejer!

Ska du ha mothership kör på 95an, efter ett par dagar märker du inte att de är 10 cm längre. Om du nu märker något så är det iaf inget negativt.

Ahh jag har kamikazepiloter på mina. Säg som det är du landade på rygg!:)

Köpte ett par EHP 186 i Jackson Hole för tre dagar sedan och har hunnit prova dem här i rätt varierande snöförhållanden, allt från pudersnö till vindpackat och uppkört. Kan säga att det är en kanonskida som fungerar riktigt bra i ojämn, uppkörd snö och flyter fint i puder tack vare tip rockern. Tycker även de är riktigt roliga i pist då de går riktigt fort och stabilt, men svängradien är som sagt ganska stor. De är trots detta riktigt smidiga att vända runt då det behövs, tror att de upplevs som betydligt smidigare än Dynastar XXL.

Jag väger ungefär 10kg mindre än dig, 193an kanske är ett bättre val?

Värt att nämna är att standardmarkeringen för bindningen sitter ganska långt fram, så bakändarna känns aningen långa, speciellt om det är brant. Men man har ändå full kontroll då man kan stå långt fram utan att spetsarna dyker. Monterade mina på standardmärket, då det säkert finns en anledning till att de ska vara där..

Finns en bra recension av skidan på http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=108404

EHPn kan nog vara ganska svår att få tag på i skandinavien, sökte en hel del efter 186an utan resultat, 193an kanske är lättare att få tag på=)

Blandar vi in gamla Seth och Obseth i leken finns det mycket battre val för köttig åkning. Sen så kommer han ju ha ett par 95-100mm's lagg som slitochslängpar. Sa någon överlappning. Läs hela tråden istället...

Tillbaka
Topp