Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Komplett utrustning för "offpist"-novis
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Dekadent" data-source="post: 1092001" data-attributes="member: 132445"><p>Hmmm, just längd på skidor är lite knepigt då det beror mycket på pist/lössnö-tankar samt hur hårt du vill stå på/hur pass vältränad du är i ben. För hyfsat allround skulle jag nog gå runt 170cm för dig (om du var 165 men vägde 80-ish), eventuellt lite längre ifall du vill stå på mer utanför pisten. (Sen finns det gott om materialnazister här på forumet som har mycket mer koll än vad jag har, men mellan tummen och pekfingret skulle jag lägga mig runt 170-175cm om jag vore i din sits.) </p><p>I jämförelse så står jag på ordentligt, och är skaplig tränad, 180cm/80kg och står på 184(breda 123mm offpist) samt 186(108mm allting-skidor). i skidlängd. </p><p></p><p>Men generellt, köp pjäxor först. Är man lite osäker kring just val av skidor och sådant så skulle jag helt enkelt hyra lite olika modeller/längder nästa gång du är iväg och sedan utvärdera. Är man hyfsat ny och inte har en väldans massa skiddagar på sistone så är det nog inte så känsligt i just materialval - man anpassar sig rätt bra till materialet sålänge det inte är helt skumt. Kanske inte 100% optimalt, men du lär ha roligt på de flesta sorters skidor sålänge de är i någorlunda rätt längd/midja. </p><p>I skidmidja skulle jag slå ett slag för att gå upp kring intervallet 90-105mm, finns mycket roligt där som är en riktigt bra kompromiss mellan pist/lössnö-egenskaper.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Dekadent, post: 1092001, member: 132445"] Hmmm, just längd på skidor är lite knepigt då det beror mycket på pist/lössnö-tankar samt hur hårt du vill stå på/hur pass vältränad du är i ben. För hyfsat allround skulle jag nog gå runt 170cm för dig (om du var 165 men vägde 80-ish), eventuellt lite längre ifall du vill stå på mer utanför pisten. (Sen finns det gott om materialnazister här på forumet som har mycket mer koll än vad jag har, men mellan tummen och pekfingret skulle jag lägga mig runt 170-175cm om jag vore i din sits.) I jämförelse så står jag på ordentligt, och är skaplig tränad, 180cm/80kg och står på 184(breda 123mm offpist) samt 186(108mm allting-skidor). i skidlängd. Men generellt, köp pjäxor först. Är man lite osäker kring just val av skidor och sådant så skulle jag helt enkelt hyra lite olika modeller/längder nästa gång du är iväg och sedan utvärdera. Är man hyfsat ny och inte har en väldans massa skiddagar på sistone så är det nog inte så känsligt i just materialval - man anpassar sig rätt bra till materialet sålänge det inte är helt skumt. Kanske inte 100% optimalt, men du lär ha roligt på de flesta sorters skidor sålänge de är i någorlunda rätt längd/midja. I skidmidja skulle jag slå ett slag för att gå upp kring intervallet 90-105mm, finns mycket roligt där som är en riktigt bra kompromiss mellan pist/lössnö-egenskaper. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Komplett utrustning för "offpist"-novis
Tillbaka
Topp