Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Komplett utrustning för "offpist"-novis
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1092077" data-attributes="member: 12152"><p>Det där är ett par riktigt bra pjäxor och flexmässigt ligger du förmodligen helt rätt. Om jag ska anmärka på något där vore det i så fall att det vore mer framtidssäkert att välja en pjäxa med tech-inserts, dvs att kliva upp lite högre i flex i Cochiselinjen tills det går att få tech om den passade bra. Men samtidigt kan det bli väl styvt med 120 eller 130 i flex med tanke på din ringa längd och i dagsläget behöver du inte tech. </p><p></p><p>Jag skulle personligen satsa på ett par Baron när det gäller bindningar. Det är lite högre ståhöjd och lite mer vikt än ett par Griffon. Ståhöjd pratas det ofta mycket om, men det tycker jag personligen inte att man märker någon större skillnad på i det här fallet. Vikten känner man av en aning, men det är ingen stor effekt. De stora fördelarna överväger de små nackdelarna med råge tycker jag. Jag gillar inte den lätt låsta känslan av att åka offpist med bindningar som man inte kan gå med. Man måste hela tiden hålla koll på höjd och möjligheten att ta sig tillbaka glidandes. Du måste ansluta till alla andras skråspår istället för att dra ner ett par hundra meter till när solen väl tittar fram och kan inte vika ner höger när alla andra viker ner vänster. Med gåbindningar kan du ha ett par smala gamla lättviktshudar liggandes i botten på ryggsäcken som backup om man skulle köra fel eller få syn på något lockande åk strax bortom liftburen nåbarhet. Plötsligt får man syn på en orörd slänt där det är lite osäkert om man kan ta sig tillbaka utan att plufsa 400 höjdmeter i halvmeterpuder. Då får man avstå med Griffon, men får årets bästa åk med Baron. Så länge det inte är för brant tar man sig oftast i värsta fall upp samma väg som man åkte ner. Bara vetskapen om att man KAN ta sig fram i terrängen någorlunda bekvämt om man behöver ger en frihet som man inte får med bindningar med fast häl. Även om man inte har tänkt sig att göra heldagsturer och knata till grannberget har man därför som jag ser det mycket stor nytta av gåfunktionen även i liftnära offpist. På sikt kan du fundera på något tech-baserat om du rör dig mot mer offpistprioritering, men i dagsläget klarar du dig alldeles utmärkt med Baron. </p><p></p><p>Skidvalet är ett pistinriktat val och det är inget fel i det så länge du är medveten om det. Enforcer 93 är för det första relativt smal och för det andra är det en ganska biffig konstruktion med dubbla titanallager vilket borgar för mycket god pistprestanda och laddpotential utanför, speciellt i fast ojämnt Åre-aktigt vindpåverkat offpistunderlag, men det är ingen smidig skida utanför pisten. En 93mm mjuk och lätt skida kan kännas ganska offpistig om den har rätt rocker. En 93mm metallstinn ganska styv skida gör det däremot inte. Visst kommer du att ta dig fram utan problem även i puder, men du kommer inte att få den där flytande bredlaggskänslan riktigt. Den kommer snarare att vara ganska krävande och skära fast en del med sin smala midja och bastanta kantgrepp. Enforcer 93 är en allmountainanpassad pistskida med viss offpistpotential istället för tvärtom. Personligen tycker jag att 93mm är onödigt smalt för det användningsområde som det låter som att du har. Jag ser definitivt ingen anledning att gå under 100mm och hade jag valt själv så hade jag valt en skida som är 104-110 någonstans under foten om jag skulle kitta upp en skida för 80% pist och 20% offpist. Då är det fortfarande smidigt, men man får tillräcklig bredlaggskänsla för att inte känna sig alltför underskidad när det väl blir riktigt bra förhållanden. Men då ska du ta i beaktande att även om jag TIDSMÄSSIGT åker 80% i pisten och 20% utanför så åker jag KÄNSLOMÄSSIGT 90% i offpisten och 10% i pisten. Med det menar jag att jag väljer att åka med lite sämre egenskaper i pisten för att när jag väl får mina 20% utanför så uppskattar jag det mycket mer än tiden i pisten. Det handlar för mig med andra ord om känslomässig optimering eftersom jag inte vill stå där ovanför vinterns bästa puderåk med för små skidor på fötterna. Däremot har jag inga som helst problem att stå ovanför ännu ett piståk med lite för breda skidor, så länge det finns chans till ett enda bra offpiståk samma dag. Om det sen innebär lite segare kantväxling i pisten och aningen sämre bett, då är det en petitess i sammanhanget. Mitt råd är därmed att du tar dig en funderare på vad du tycker är roligast mer än hur mycket tid du lägger på respektive underlag. För vissa är det precis tvärtom. Man accepterar sämre offpistprestanda eftersom man tycker det är roligare att åka pist. Det är det valet du gör med Enforcer 93. Det är inget fel med det, men tonen i inlägget kändes inte riktigt åt det hållet. </p><p></p><p>/MnO</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1092077, member: 12152"] Det där är ett par riktigt bra pjäxor och flexmässigt ligger du förmodligen helt rätt. Om jag ska anmärka på något där vore det i så fall att det vore mer framtidssäkert att välja en pjäxa med tech-inserts, dvs att kliva upp lite högre i flex i Cochiselinjen tills det går att få tech om den passade bra. Men samtidigt kan det bli väl styvt med 120 eller 130 i flex med tanke på din ringa längd och i dagsläget behöver du inte tech. Jag skulle personligen satsa på ett par Baron när det gäller bindningar. Det är lite högre ståhöjd och lite mer vikt än ett par Griffon. Ståhöjd pratas det ofta mycket om, men det tycker jag personligen inte att man märker någon större skillnad på i det här fallet. Vikten känner man av en aning, men det är ingen stor effekt. De stora fördelarna överväger de små nackdelarna med råge tycker jag. Jag gillar inte den lätt låsta känslan av att åka offpist med bindningar som man inte kan gå med. Man måste hela tiden hålla koll på höjd och möjligheten att ta sig tillbaka glidandes. Du måste ansluta till alla andras skråspår istället för att dra ner ett par hundra meter till när solen väl tittar fram och kan inte vika ner höger när alla andra viker ner vänster. Med gåbindningar kan du ha ett par smala gamla lättviktshudar liggandes i botten på ryggsäcken som backup om man skulle köra fel eller få syn på något lockande åk strax bortom liftburen nåbarhet. Plötsligt får man syn på en orörd slänt där det är lite osäkert om man kan ta sig tillbaka utan att plufsa 400 höjdmeter i halvmeterpuder. Då får man avstå med Griffon, men får årets bästa åk med Baron. Så länge det inte är för brant tar man sig oftast i värsta fall upp samma väg som man åkte ner. Bara vetskapen om att man KAN ta sig fram i terrängen någorlunda bekvämt om man behöver ger en frihet som man inte får med bindningar med fast häl. Även om man inte har tänkt sig att göra heldagsturer och knata till grannberget har man därför som jag ser det mycket stor nytta av gåfunktionen även i liftnära offpist. På sikt kan du fundera på något tech-baserat om du rör dig mot mer offpistprioritering, men i dagsläget klarar du dig alldeles utmärkt med Baron. Skidvalet är ett pistinriktat val och det är inget fel i det så länge du är medveten om det. Enforcer 93 är för det första relativt smal och för det andra är det en ganska biffig konstruktion med dubbla titanallager vilket borgar för mycket god pistprestanda och laddpotential utanför, speciellt i fast ojämnt Åre-aktigt vindpåverkat offpistunderlag, men det är ingen smidig skida utanför pisten. En 93mm mjuk och lätt skida kan kännas ganska offpistig om den har rätt rocker. En 93mm metallstinn ganska styv skida gör det däremot inte. Visst kommer du att ta dig fram utan problem även i puder, men du kommer inte att få den där flytande bredlaggskänslan riktigt. Den kommer snarare att vara ganska krävande och skära fast en del med sin smala midja och bastanta kantgrepp. Enforcer 93 är en allmountainanpassad pistskida med viss offpistpotential istället för tvärtom. Personligen tycker jag att 93mm är onödigt smalt för det användningsområde som det låter som att du har. Jag ser definitivt ingen anledning att gå under 100mm och hade jag valt själv så hade jag valt en skida som är 104-110 någonstans under foten om jag skulle kitta upp en skida för 80% pist och 20% offpist. Då är det fortfarande smidigt, men man får tillräcklig bredlaggskänsla för att inte känna sig alltför underskidad när det väl blir riktigt bra förhållanden. Men då ska du ta i beaktande att även om jag TIDSMÄSSIGT åker 80% i pisten och 20% utanför så åker jag KÄNSLOMÄSSIGT 90% i offpisten och 10% i pisten. Med det menar jag att jag väljer att åka med lite sämre egenskaper i pisten för att när jag väl får mina 20% utanför så uppskattar jag det mycket mer än tiden i pisten. Det handlar för mig med andra ord om känslomässig optimering eftersom jag inte vill stå där ovanför vinterns bästa puderåk med för små skidor på fötterna. Däremot har jag inga som helst problem att stå ovanför ännu ett piståk med lite för breda skidor, så länge det finns chans till ett enda bra offpiståk samma dag. Om det sen innebär lite segare kantväxling i pisten och aningen sämre bett, då är det en petitess i sammanhanget. Mitt råd är därmed att du tar dig en funderare på vad du tycker är roligast mer än hur mycket tid du lägger på respektive underlag. För vissa är det precis tvärtom. Man accepterar sämre offpistprestanda eftersom man tycker det är roligare att åka pist. Det är det valet du gör med Enforcer 93. Det är inget fel med det, men tonen i inlägget kändes inte riktigt åt det hållet. /MnO [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Komplett utrustning för "offpist"-novis
Tillbaka
Topp