Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Komplett utrustning för "offpist"-novis
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1092082" data-attributes="member: 12152"><p>För mig graderar jag bredder så här: </p><p></p><p>Över 120mm: Onödigt brett förutom i riktigt ängladamm och blir dessutom oftast även tunga i känslan. Behövs i princip aldrig. Jag har inget i den kategorin längre. Var uppe och vände här för ett antal år sedan, men det är så extremt sällan man behöver något över 120mm så det är inte värt mödan att dra med sig. </p><p></p><p>111-120mm: Lagom för varjedaganvändning i alperna så länge fokus är offpist, vilket det typ alltid är. Går bra i pist när man väl har åkt in sig under förutsättning att man har prestandapjäxor. Alltid bindning med gåfunktion. Ska man ha tech krävs någon av de kraftigare varianterna, men där fegar jag ofta ur och väljer ram istället, vilket förmodligen är ren konservatism. Det krävs mod för att INTE äga ett par skidor i den här kategorin även om en 105:a egentligen klarar det mesta. Högt snitt på användning. </p><p></p><p>101-110mm: Lagom för varjedaganvändning i Sverige eller i mer snöfattiga delar av alperna, typ Italien eller senare på våren när det är osannolikt med stora snöfall. Pratar vi Sverige förutsätter jag att det är chans på någon form av offpist under åkdagen. Alltid bindning med gåfunktion och numera oftast tech om det är en skida som kan komma att användas för lite längre gångavsnitt. Bra även för rena toppturer med utförsfokus om man väljer en lätt modell och en techbindning tycker jag själv som inte gillar att slita uppför och sen inte få belöning nog utför med nåt smalt. Bra allroundbredd om man bara ska ha ett par, men markant sämre i många typer av orörd snö än 111-120mm-kategorin. Högt snitt på användning. </p><p></p><p>90-100mm: Komplementskidor för hårdsnöåkning med viss offpistpotential. Sällan med gåbindning. Används på helgåkning i Sverige/Norge tex när snöläget är dåligt och man åker i sällskap med kollegor eller andra non-skiers och det inte är socialt accepterat att dra med sig fem par skidor. Går att kaxa sig med ordentligt i pisten om det är rätt modell och samtidigt är man inte helt rökt om det skulle dyka upp ett offpistläge. Får i praktiken ganska låg frekvens av användande för mig. </p><p></p><p>81-90mm: Rena pistskidor med kraftfull känsla. Lättare att behärska om man är bredlaggsvan eftersom det fortfarande finns en del substans i form av bredd under foten. Går bättre i mjuk snö än smala pistskidor. Används ofta, men aldrig hela dagar. Står vid liften för ett komplementåk då och då eller luftas under en kvällsåkning. </p><p></p><p>71-80mm: Använder jag aldrig. En död grupp för mig utan egentligt syfte.</p><p></p><p>63-70mm: Racestock. Enbart. Race SL eller GS för riktigt isiga dagar i låglandsbackar eller nån kvällsåkning i Sälen/Åre. Mycket gles användning, men pryder sin plats i hyllan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1092082, member: 12152"] För mig graderar jag bredder så här: Över 120mm: Onödigt brett förutom i riktigt ängladamm och blir dessutom oftast även tunga i känslan. Behövs i princip aldrig. Jag har inget i den kategorin längre. Var uppe och vände här för ett antal år sedan, men det är så extremt sällan man behöver något över 120mm så det är inte värt mödan att dra med sig. 111-120mm: Lagom för varjedaganvändning i alperna så länge fokus är offpist, vilket det typ alltid är. Går bra i pist när man väl har åkt in sig under förutsättning att man har prestandapjäxor. Alltid bindning med gåfunktion. Ska man ha tech krävs någon av de kraftigare varianterna, men där fegar jag ofta ur och väljer ram istället, vilket förmodligen är ren konservatism. Det krävs mod för att INTE äga ett par skidor i den här kategorin även om en 105:a egentligen klarar det mesta. Högt snitt på användning. 101-110mm: Lagom för varjedaganvändning i Sverige eller i mer snöfattiga delar av alperna, typ Italien eller senare på våren när det är osannolikt med stora snöfall. Pratar vi Sverige förutsätter jag att det är chans på någon form av offpist under åkdagen. Alltid bindning med gåfunktion och numera oftast tech om det är en skida som kan komma att användas för lite längre gångavsnitt. Bra även för rena toppturer med utförsfokus om man väljer en lätt modell och en techbindning tycker jag själv som inte gillar att slita uppför och sen inte få belöning nog utför med nåt smalt. Bra allroundbredd om man bara ska ha ett par, men markant sämre i många typer av orörd snö än 111-120mm-kategorin. Högt snitt på användning. 90-100mm: Komplementskidor för hårdsnöåkning med viss offpistpotential. Sällan med gåbindning. Används på helgåkning i Sverige/Norge tex när snöläget är dåligt och man åker i sällskap med kollegor eller andra non-skiers och det inte är socialt accepterat att dra med sig fem par skidor. Går att kaxa sig med ordentligt i pisten om det är rätt modell och samtidigt är man inte helt rökt om det skulle dyka upp ett offpistläge. Får i praktiken ganska låg frekvens av användande för mig. 81-90mm: Rena pistskidor med kraftfull känsla. Lättare att behärska om man är bredlaggsvan eftersom det fortfarande finns en del substans i form av bredd under foten. Går bättre i mjuk snö än smala pistskidor. Används ofta, men aldrig hela dagar. Står vid liften för ett komplementåk då och då eller luftas under en kvällsåkning. 71-80mm: Använder jag aldrig. En död grupp för mig utan egentligt syfte. 63-70mm: Racestock. Enbart. Race SL eller GS för riktigt isiga dagar i låglandsbackar eller nån kvällsåkning i Sälen/Åre. Mycket gles användning, men pryder sin plats i hyllan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Komplett utrustning för "offpist"-novis
Tillbaka
Topp