Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Komplettera pistskidorna med ett par fetare.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 402675" data-attributes="member: 12152"><p>Är det en Free-flex-bindning? Jag antar att det inte är det med tanke på förloppet. </p><p></p><p>Eftersom båda bindningarna gick sönder samtidigt tror jag att det beror på att du har kört ner ganska djupt i en grop så att skidorna böjde sig rejält. Bindningen kompenserar då för den förändring i avstånd mellan tå och häl som uppstår genom att häldelen rör sig i längsled med förspänningsmekanismen. Den rörelsen är maximerad till ett visst avstånd på de flesta bindningar skulle jag tro. </p><p></p><p>Om skidan böjer sig så mycket att bindningen bottnar i rörelsen får häl- och tådel ta en rejäl smäll om skidan fortsätter att böja sig. En mjuk skida som Watea förvärrar naturligtvis läget. Det är i en sådan situation tänkbart att man också får en låsning i utlösningen iom att det inte uppstår några roterande krafter. Den där metalltappens infästning har helt enkelt fått utstå en kraft som den inte klarar av att hantera och den blir den svagaste länken. Det låter som något i stil med den klassiska "Instant tele-mode"-skadan på Diamir Freeride, men det är inte ofta man hör talas om det på alpina bindningar.</p><p></p><p>I det hela taget tycker jag att det låter smått otroligt. Det borde verkligen inte gå att smälla sönder båda bindningarna samtidigt. Men det gör det uppenbarligen och det är ett solklart reklamationsärende. Jag hade inte accepterat en likadan bindning. Kräv åtminståne en kraftigare modell i samma märke.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 402675, member: 12152"] Är det en Free-flex-bindning? Jag antar att det inte är det med tanke på förloppet. Eftersom båda bindningarna gick sönder samtidigt tror jag att det beror på att du har kört ner ganska djupt i en grop så att skidorna böjde sig rejält. Bindningen kompenserar då för den förändring i avstånd mellan tå och häl som uppstår genom att häldelen rör sig i längsled med förspänningsmekanismen. Den rörelsen är maximerad till ett visst avstånd på de flesta bindningar skulle jag tro. Om skidan böjer sig så mycket att bindningen bottnar i rörelsen får häl- och tådel ta en rejäl smäll om skidan fortsätter att böja sig. En mjuk skida som Watea förvärrar naturligtvis läget. Det är i en sådan situation tänkbart att man också får en låsning i utlösningen iom att det inte uppstår några roterande krafter. Den där metalltappens infästning har helt enkelt fått utstå en kraft som den inte klarar av att hantera och den blir den svagaste länken. Det låter som något i stil med den klassiska "Instant tele-mode"-skadan på Diamir Freeride, men det är inte ofta man hör talas om det på alpina bindningar. I det hela taget tycker jag att det låter smått otroligt. Det borde verkligen inte gå att smälla sönder båda bindningarna samtidigt. Men det gör det uppenbarligen och det är ett solklart reklamationsärende. Jag hade inte accepterat en likadan bindning. Kräv åtminståne en kraftigare modell i samma märke. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Komplettera pistskidorna med ett par fetare.
Tillbaka
Topp