Komradio 2024

sivbertil

Aktiv medlem
Komradio 2024
Funderar på att investera i en komradio. Endast tänkt att använda i Alperna eller på toppturer. Kollat på dessa modeller:

-BC link 2.0 EU kostar ca 150 Euro ink frakt på Sport Bitti.
-Läser äldre trådar som tipsar om Topcom Twintalker 9100. Modellen heter RC-6404 idag. Går att få 2st ink mic för ca 1000 sek dvs endast ca 500 sek per person.

Någon som har erfarenheter av modellerna och som kan ge lite info? Tips på andra modeller? Topcom verkar ha batteritid på 30h (standby). Drivs av AA vilket är lite meckigt.

Komradio 2024
Läste den men tråden känns inte relevant (18/19). Beställde Twintalker. När jag går in på Sport Bitti finns det BC på lager men priset är höjt till 173 Euro ink frakt.
Visst trådstarten är kanske från 18/19, men den är ju "levande". Och med bra info om man är ute efter en radio.

Håll i hatten, nu verkar BCA:s radio finnas på de flesta shoppar. Ett tips är att Conrad har 25% på alles just nu. Så lite drygt €130.

Komradio 2024
Visst trådstarten är kanske från 18/19, men den är ju "levande". Och med bra info om man är ute efter en radio.

Håll i hatten, nu verkar BCA:s radio finnas på de flesta shoppar. Ett tips är att Conrad har 25% på alles just nu. Så lite drygt €130.
Bra tips! Beställde den med. Såg att de 8 kanaler som enheterna har är standardfrekvenser så BC o Topcom kan kommunicera (kände inte till det). Tänker dela på TOPCOM med en kompis samt behåller den andra som lånautenhet. Allt som ingår i Topcom är x 2 (även billaddare).

Komradio 2024
Det är ju fördelen med standarder att man kan köra med radios av olika märken och i alla fall på de lite mer avancerade kan man ställa in så att det går att köra på de kanaler som man har på en radio där det är fasta förinställda kanaler som inte kan ändras. Jag har två BCA Link 2 samt en Baofeng som är programmerad att till samma kanaler som en extraradio. Går visst att programmera BCA Link också att köra på andra förinställda kanaler om man så behöver för att kunna matcha andra radios om de inte gör det från början, har för mig att de ska vara så default att de gör de som sagt.

Tillbaka
Topp