Konvertering AVCHD (.mts)

falkom

Ny medlem
Är det någon som vet ett program (för mac) som t ex MPEG Streamclip att koda om AVCHD (.mts) filer från en Canon HF200.
Vill koda om filerna med Apple Indermediate Codec för att sedan använda dessa i Final Cut.
Kan inte föra in mina gamla filer direkt i FC då mitt minneskort var felaktigt formaterat förut, men alla filer jag får nu kan jag föra in direkt efter då jag har formaterat om minneskortet.
Men jag vill ju kunna använda en del av mina gamla videofiler och behöver då koda om dessa.
Jag vill inte köpa ett program då det inte är alltför många klipp jag behöver koda om.

Om du har adobe premiere pro så funkar de skitbra att redigera med .mts filer på mac,
Men om du ska köra finalcut kan ja tyvär inte hjälpa dig!

Edit: om du e berädd att prova på premiere finns de att tanka 30 dagars trail från deras sida så då fåru ju iaf använda klippen av!

Senast ändrad:
MTS är ett sjukt komprimerat filformat, och är inget du kan jobba i vid redigering. Det krävs för mycket datorkraft för att lösa alla de algoritmer som informationen är inlindad i. Följde det inte med något program till kameran? Har för mig att det ska göra det, samt att programmet ska konvertera filerna till önskat format med önskat codec.

Jag kör själv Mac och använder AIC, Apple Intermediate Codec (http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Intermediate_Codec). Det är ett codec som konverterar, eller rättare sagt "framkallar" dina mts-filer till fullstora filer utan kvalitétsfölust. Det krävs dock mycket hårddiskutrymme så jag rekommenderar en stor extern FW800-disk. Och sen en Mac då förstås. Jag använder Adobes egna CS4-konverter, Adobe Media Encoder CS4 - som medföljer i suiten. Fungerar ok, tänk dock på att ställa in kodningen enligt dina egna preferenser.

Heinz_p sa:
MTS är ett sjukt komprimerat filformat, och är inget du kan jobba i vid redigering. Det krävs för mycket datorkraft för att lösa alla de algoritmer som informationen är inlindad i. Följde det inte med något program till kameran? Har för mig att det ska göra det, samt att programmet ska konvertera filerna till önskat format med önskat codec.

Jag kör själv Mac och använder AIC, Apple Intermediate Codec (http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Intermediate_Codec). Det är ett codec som konverterar, eller rättare sagt "framkallar" dina mts-filer till fullstora filer utan kvalitétsfölust. Det krävs dock mycket hårddiskutrymme så jag rekommenderar en stor extern FW800-disk. Och sen en Mac då förstås. Jag använder Adobes egna CS4-konverter, Adobe Media Encoder CS4 - som medföljer i suiten. Fungerar ok, tänk dock på att ställa in kodningen enligt dina egna preferenser.
Vad är det som tar så mycket utrymme? klippen eller programet? Har samma problem.

Jag har tänkt jobba i Final Cut och där går de koda om filerna utmärkt också men inte mina gamla videofiler då mitt minneskort var felaktigt formaterat förut.
Jo jag har stenkoll på hur avchd filer är uppbyggda och vet att dessa inte är bra att redigera direkt.
Därför jag behöver ett program likt MPEG Streamclip att koda om några gamla .mts filer i.
Adobe Media Encoder kostar väl?

Felixus sa:
Vad är det som tar så mycket utrymme? klippen eller programet? Har samma problem.
De färdiga klippen, efter konvertering. Anledningen till att kameratillverkarna använder AVCHD är att det ska rymmas mycket information på lite plats, vänder du på proceduren så blir det alltså lite information på mycket plats. Dock får du inget som helst kvalitétsbortfall om du använder AIC, eftersom det konverterar klippen till dess "ursprungliga" form.

falkom sa:
Jo jag har stenkoll på hur avchd filer är uppbyggda och vet att dessa inte är bra att redigera direkt.
Därför jag behöver ett program likt MPEG Streamclip att koda om några gamla .mts filer i.
Adobe Media Encoder kostar väl?
Jo, givetvis kostar Adobe Media Encoder pengar. Konstigt vore det annars. Jag har, i mitt eviga sökande, dock inte funnit något program som gör processen både enkelt och gratis. Därför rekommenderar jag antingen en mjukvarukonverterare eller ett liknande hårdvaru. Exempel på hårdvarukonverterare är:
Turbo.264 HD

Tillbaka
Topp