Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Köp inte Head!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="EnterMan" data-source="post: 543215" data-attributes="member: 44613"><p>När mina syskon tävlade i slalom i början av nittiotalet så fanns det ett märke som ingen ville ha, Det var head pga den dåliga kvaliteten. men sen dess har det hunnit rinna mycket vatten under broarna och utvecklingen har varit enorm. ´</p><p></p><p>Vist kan det vara så att det fortfarande finns problem med dessa skidor men samtidigt har då jag fått uppfattningen att dom oftast är lite billigare än likvärdiga skidor och jag har då inte haft något problem med mina skidor.</p><p></p><p>Sen ska man inte överskatta omvårdnad av skidorna, får man en repa genom belaget så ska man genast torka ur den på lämpligt sätt, varmluft eller så och se till så att denna fylls igen. För många gånger när man smäller på stålkanten så bildas det en brygga mellan utsidan och kärnan där snö/vatten kan vandra in. Detta gör i sin tur att det fryser och vidgar sig (is har som bekant större voloym än vatten) trycker isär skikten, detta bildar då en följdverkan genom att det när det tinnar rymmer lite mer vatten som senare kan komma in och frysa till och vidga lite mer. Detta funkar lite som en tving och pressar isär skikten från varandra, detta medför att skjuvspänningarna som annars skulle tagits upp av limet (vet inte riktigt om det är lim eller epoxy) på en stor yta nu tas upp på en mindre. detta gör att den tillslut kommer att skjuvas isär (<a href="http://lotsen.ivf.se/cbr/Lim/skjuvning.gif" target="_blank">http://lotsen.ivf.se/cbr/Lim/skjuvning.gif</a>). </p><p></p><p>Därför får ni ta såna där roliga bilder när ni kan se igenom skidan.</p><p>Alltså det som sker är inte en knäckning utan ni har fått in vatten bredvid stålkanterna som presar isär materialet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="EnterMan, post: 543215, member: 44613"] När mina syskon tävlade i slalom i början av nittiotalet så fanns det ett märke som ingen ville ha, Det var head pga den dåliga kvaliteten. men sen dess har det hunnit rinna mycket vatten under broarna och utvecklingen har varit enorm. ´ Vist kan det vara så att det fortfarande finns problem med dessa skidor men samtidigt har då jag fått uppfattningen att dom oftast är lite billigare än likvärdiga skidor och jag har då inte haft något problem med mina skidor. Sen ska man inte överskatta omvårdnad av skidorna, får man en repa genom belaget så ska man genast torka ur den på lämpligt sätt, varmluft eller så och se till så att denna fylls igen. För många gånger när man smäller på stålkanten så bildas det en brygga mellan utsidan och kärnan där snö/vatten kan vandra in. Detta gör i sin tur att det fryser och vidgar sig (is har som bekant större voloym än vatten) trycker isär skikten, detta bildar då en följdverkan genom att det när det tinnar rymmer lite mer vatten som senare kan komma in och frysa till och vidga lite mer. Detta funkar lite som en tving och pressar isär skikten från varandra, detta medför att skjuvspänningarna som annars skulle tagits upp av limet (vet inte riktigt om det är lim eller epoxy) på en stor yta nu tas upp på en mindre. detta gör att den tillslut kommer att skjuvas isär ([URL]http://lotsen.ivf.se/cbr/Lim/skjuvning.gif[/URL]). Därför får ni ta såna där roliga bilder när ni kan se igenom skidan. Alltså det som sker är inte en knäckning utan ni har fått in vatten bredvid stålkanterna som presar isär materialet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Köp inte Head!
Tillbaka
Topp