Köpa bräda nr 2...

macmac

Medlem
Köpa bräda nr 2...
Yes, som rubriken lyder så är jag sugen på att köpa ytterligare en bräda. Har just nu en Burton Custom X 160 med ICS-system. Därför skulle jag föredra om brädan jag köper också har ICS. Jag väger runt 80 kg, är 180 cm och vill ha en bräda som kompletterar den jag har nu. Fokuset borde väl med andra ord vara lite mer åt puderhållet. Finns två begagnade som jag tittat lite på här på freeride, en Custom Flying V och en Juice Wagon. Vad har ni för tankar kring dessa? Andra rekommendationer?

Köpa bräda nr 2...
Ingen erfarenhet av Burton men har bara hört bra om Sherlock, "backcountry jib" som någon sa, alternativ kanske?

Köpa bräda nr 2...
Om du vill ha en rolig offpist bräda så kan jag stark rekommendera "Burton Barracuda" - skön bräda med S-rocker, lite speciellt men otroligt härlig!

Köpa bräda nr 2...
Barracudan skulle du behöva i en rejäl längd. Jag skulle inte gått under 169 på 80 kg. Det är en lättåkt OP-bräda som är ok i pisten men inte värst stabil i hög fart eller stora landningar.

Viktigare fråga - ICS, varför vill du ha det på den nya brädan? (för ICS är väl kanalen?)
Utan ICS finns så många fler brädor att välja mellan och du vill ändå helst ha separata bidningar för att inte behöva skruva varje kväll och sedan svära över att inte kunna byta på lunchen. Dessutom är det ingen match att byta mellan ICS och en bräda med vanliga inserts. Det gäller bara att ha rätt bottenplatta och det kan du köpa separat.

Glöm inte att kolla nya fjolårsbrädor på ebay (finns många legit butiker som säljer där), det kan vara billigare än att köpa av snåla bummare som försöker sälja sin gamla till överpris.

Köpa bräda nr 2...
Både Sherlock och Barracuda verkar vara intressanta brädor, tackar för tipsen. Nån mer som har erfarenhet kring dessa eller Custom Flying V och Juice Wagon?

Angående ICS så är det kanalen jag pratar om ja. Visst finns det många fler brädor att välja mellan, men fyra skruvar är rätt lättfixat. Dessutom gör jag ingen säsong, så två brädor och ett par bindningar i samma case när man flyger ner är ju ganska optimalt. Men menar du att det finns en bottenplatta som kan användas tillsammans med mina nuvarande bindningar, eller jag måste i så fall ha en ny bindning?

Senast ändrad:
Köpa bräda nr 2...
Tja, har gjort en säsong på en Custom flying-V tillsammans med en parkbräda.
Jag använde custom brädan som puderbräda och pist när det skulle go fort. En del tycker nog att den kan vara lite sketchy men jag tyckte den var grym allround och man lärde sig att anpassa till rockern, även i höga farter!

Tillbaka
Topp