Köpa bräda - önskar råd - Ride control

adolvsson

Ny medlem
Är detta rätt bräda för mig?

- - - Vem är jag - - -
Man
* 179 cm
* 75 kg
* strl 42/43
* åker helst i pisten
* åker 1 till 2 veckor per år
* har åkt några veckor så inte helt nybörjare i alla fall

- - - Brädan - - -
Ride control 05/06
* 150 cm
* Ride bindning
* 2 000.- (ny på Stadium)

Mycket tacksam för svar!!!

Ride gör bra brädor så där är du rätt ute. Men du ska ta en längre bräda än 150. Själv kör jag 156 Ride Havoc, den är dessutom lite styvare än din. Jag uppfattar den som på gränsen till för kort för allt annat än pist, i princip. Sedan är det lättare att köra kort bräda när man är ny men oavsett ska du satsa på MINST 156. Vikt, längd och skostorlekt har vi nästintill indentiska. Ett tips är att du kollar mer på midjebrädden när du väljer längd.
Jag har storlek 43 boots och min havoc är bara 24.5 i midjan. När jag pressar brädan rejält i skärande svängar h'änder det att tårna tar i backen vilket gör att man ramlar. Ganska kass, ska köpa mindre och tightare boots tills i år :P

Men som sagt ta med bootsen till affären och testa i bindningarna ( viss justering av dem kan behövas ) . Ställ brädan ~45 grader mot golvet och pressa ner brädan så midjan nuddar golvet. Skorna ska inte ta i!

Men som sagt, va inte rädd för att ta lite längre bräda. Så länge du inte BARA ska hänga i parken finns det ingen direkt nackdel med en längre bräda.

Hoppas du fick lite hjälp.

Mvh Emil

Senast ändrad:
Jag hade en ride control förra säsongen.

Jag är 168 och hade en 155. Men jag gillar långa brädor också. 150 låter väldigt kort för dig om du nu inte gillar att trixa väldigt mycket. Men gillar du att trixa så skulle jag satsa på en mjukare bräda endå.

Personligen gillade jag inte den brädan så mycket, men jag tror det beror på att jag var för lätt för den och att den var för styv för mig. Dessutom hade min bräda sjukt dåligt glid, jag kunda ha den helt nyvaxad och blev ändå omåkt av alla på transportsträckorna. Men det hänger nog också ihop lite med min vikt.

Aja tur i oturen råkade jag slå av stålkanten när jag föll av en rail och nu har jag en nu och lite mjukare bräda som passar mig bättre.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp