Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpa kung fujas, är dom för korta?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 824858" data-attributes="member: 12152"><p>Köper du så korta skidor spelar valet av modell mindre roll. Vad du får är en bit trä med belag under. Det gör att du kan ta dig fram på snö. Grundkriteriet för ett par skidor är alltså uppfyllt. Ett par skidor av den här storleken kommer att gå skapligt i pisten och i hård offpist när du har vant dig vid dom. Där tar det stopp. Har du det minsta ambition att utvecklas som åkare, vilket du verkar ha, så är ett sådant här köp pengar rakt i sjön. Det enda du gör att att skjuta fram möjligheterna att utvecklas tills dess att du köper ett par andra lagg. Priset spelar ingen roll. Varenda krona du lägger kan du istället i så fall dra av priset på ett annat par skidor, iom att du ändå kommer att behöva komplettera senare. </p><p></p><p>Att du är nöjd med dina Public Enemy visar att du är ganska okritisk i ditt bedömande av skidor. Det gör att du även kommer att vara nöjd med dina nästa par skidor, nästan oavsett vad du väljer. Väldigt många åkare gillar sina egna skidor enbart för att dom är vana vid dom, och inte för att dom presterar bra i förhållande till utbudet på marknaden. Du är ett typexempel på en sådan åkare.</p><p></p><p>Vad som är viktigt att inse är att valet av skida påverkar dig som åkare väldigt mycket, speciellt när vi rör oss mellan verkliga ytterligheter som i det här fallet. En skida formar dig, ibland omedvetet, till att åka på ett visst sätt. Jag letar hela tiden efter en skida som får mig att åka på det sätt jag vill. Det kan innebära en 161cm slalomcarver ibland, och ett par 195cm bredlagg ibland. För att du ska kunna utvecklas på rätt sätt rekommenderar jag ett par skidor som är relativt korta ändå för din vikt. Har du åkt på 174 ett par år, så är din teknik färgad av det och du kommer förmodligen trivas bättre på ett par korta skidor. Därför tycker jag att du ska hålla dig runt 185-190 någonstans, och undvika skidor en bit över 190cm i detta skede. Då behåller du den kompakta känslan, men rör dig ändå i längdintervaller som är acceptabla med tanke på din storlek. </p><p></p><p>Satsa hellre på en begagnad skida i rätt format än en ny skida som är fel längd eller bredd, men som har ett lockande pris.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 824858, member: 12152"] Köper du så korta skidor spelar valet av modell mindre roll. Vad du får är en bit trä med belag under. Det gör att du kan ta dig fram på snö. Grundkriteriet för ett par skidor är alltså uppfyllt. Ett par skidor av den här storleken kommer att gå skapligt i pisten och i hård offpist när du har vant dig vid dom. Där tar det stopp. Har du det minsta ambition att utvecklas som åkare, vilket du verkar ha, så är ett sådant här köp pengar rakt i sjön. Det enda du gör att att skjuta fram möjligheterna att utvecklas tills dess att du köper ett par andra lagg. Priset spelar ingen roll. Varenda krona du lägger kan du istället i så fall dra av priset på ett annat par skidor, iom att du ändå kommer att behöva komplettera senare. Att du är nöjd med dina Public Enemy visar att du är ganska okritisk i ditt bedömande av skidor. Det gör att du även kommer att vara nöjd med dina nästa par skidor, nästan oavsett vad du väljer. Väldigt många åkare gillar sina egna skidor enbart för att dom är vana vid dom, och inte för att dom presterar bra i förhållande till utbudet på marknaden. Du är ett typexempel på en sådan åkare. Vad som är viktigt att inse är att valet av skida påverkar dig som åkare väldigt mycket, speciellt när vi rör oss mellan verkliga ytterligheter som i det här fallet. En skida formar dig, ibland omedvetet, till att åka på ett visst sätt. Jag letar hela tiden efter en skida som får mig att åka på det sätt jag vill. Det kan innebära en 161cm slalomcarver ibland, och ett par 195cm bredlagg ibland. För att du ska kunna utvecklas på rätt sätt rekommenderar jag ett par skidor som är relativt korta ändå för din vikt. Har du åkt på 174 ett par år, så är din teknik färgad av det och du kommer förmodligen trivas bättre på ett par korta skidor. Därför tycker jag att du ska hålla dig runt 185-190 någonstans, och undvika skidor en bit över 190cm i detta skede. Då behåller du den kompakta känslan, men rör dig ändå i längdintervaller som är acceptabla med tanke på din storlek. Satsa hellre på en begagnad skida i rätt format än en ny skida som är fel längd eller bredd, men som har ett lockande pris. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpa kung fujas, är dom för korta?
Tillbaka
Topp