Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Köpa lavinutrustning (beacon, probe, spade, ryggsäck)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1078511" data-attributes="member: 80520"><p>Jag har inte känt på någon av de andra, men jag har svårt att tänka mig att en transa kan vara enklare än element. Det finns ett reglage för sök/sänd/av och _en_ knapp. Vid många begravna (>2-3) pers som ligger tätt märks det dock skillnad i hur snabbt den reder ut situationen jämfört med storebror pulse, vet inte hur den jämför sig med de du räknat upp. Jag har en element själv och har inte sett nog anledning att uppgradera, skulle jag göra det skulle jag nog gå på just mammut pulse.</p><p></p><p>Se till att spaden är i metall, helst härdad till T6 om det är alu (inte alla som gör det). Du behöver inte 320 cm sond, 240-260 räcker gott. 320-sond är bra att ha om du jobbar med lavinräddning och vill kunna gå i sondkejda utan att pajja ryggen. Det du däremot ska vara jävligt noga med är att se till att den har vajer och inte repsnöre, har själv varit med och grävt fram en repsnöre-sond som fastnat efter att den använts som tältpinne, och tro mig, det är inget du vill behöva göra i en lavinräddningssituation. (Det som händer är alltså att sondens delar separerar lite och hamnar snett under snöytan eftersom repsnöret är lite elastiskt och sonden går då inte längre att "backa upp")</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1078511, member: 80520"] Jag har inte känt på någon av de andra, men jag har svårt att tänka mig att en transa kan vara enklare än element. Det finns ett reglage för sök/sänd/av och _en_ knapp. Vid många begravna (>2-3) pers som ligger tätt märks det dock skillnad i hur snabbt den reder ut situationen jämfört med storebror pulse, vet inte hur den jämför sig med de du räknat upp. Jag har en element själv och har inte sett nog anledning att uppgradera, skulle jag göra det skulle jag nog gå på just mammut pulse. Se till att spaden är i metall, helst härdad till T6 om det är alu (inte alla som gör det). Du behöver inte 320 cm sond, 240-260 räcker gott. 320-sond är bra att ha om du jobbar med lavinräddning och vill kunna gå i sondkejda utan att pajja ryggen. Det du däremot ska vara jävligt noga med är att se till att den har vajer och inte repsnöre, har själv varit med och grävt fram en repsnöre-sond som fastnat efter att den använts som tältpinne, och tro mig, det är inget du vill behöva göra i en lavinräddningssituation. (Det som händer är alltså att sondens delar separerar lite och hamnar snett under snöytan eftersom repsnöret är lite elastiskt och sonden går då inte längre att "backa upp") [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Köpa lavinutrustning (beacon, probe, spade, ryggsäck)
Tillbaka
Topp