Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Köpa lavinutrustning (beacon, probe, spade, ryggsäck)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ella_swan94" data-source="post: 1078795" data-attributes="member: 149089"><p>Förlåt, drastiskt av mig att säga att den är dålig. Borde sagt att jag tycker den är dålig, även om funktionen är bra. För du har rätt i att om man nu alltid använder den så kan den såklart hjälpa, och om man inte alltid använder den men en gång får för dig att sätta in den i munnen kan du tolka det som att du inte ska göra åket och då är det ju en bra indikator. Men för mig verkar den dålig, eftersom jag tror att man inte kommer annvända den som man ska om den ska funka bra. Om du dock någon gång skulle vara i en situation där du måste ta dig genom lavinfarlig terräng så är den ju bra. Men det är inte alls samma sak som med en lavinrygga, eftersom den (tror jag) är mer lättanvänd och inte påverkar åkningen lika mycket.</p><p></p><p>Siffrorna du säger är nog inte fel. Mina siffror minns jag, och dubbelkollade, från utbildning på Åre lavincenter och föreläsningar. Där har jag lärt mig att det beror på många faktorer men att de flesta undersökningar säger 25% dör av chock men att det finns stora undersökningar som säger 45% (inte säker på var ifrån de undersökningarna kom, men tror det var Kanada där det är mycket sten och träd i terrängen som ökar risken att dö av chock).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ella_swan94, post: 1078795, member: 149089"] Förlåt, drastiskt av mig att säga att den är dålig. Borde sagt att jag tycker den är dålig, även om funktionen är bra. För du har rätt i att om man nu alltid använder den så kan den såklart hjälpa, och om man inte alltid använder den men en gång får för dig att sätta in den i munnen kan du tolka det som att du inte ska göra åket och då är det ju en bra indikator. Men för mig verkar den dålig, eftersom jag tror att man inte kommer annvända den som man ska om den ska funka bra. Om du dock någon gång skulle vara i en situation där du måste ta dig genom lavinfarlig terräng så är den ju bra. Men det är inte alls samma sak som med en lavinrygga, eftersom den (tror jag) är mer lättanvänd och inte påverkar åkningen lika mycket. Siffrorna du säger är nog inte fel. Mina siffror minns jag, och dubbelkollade, från utbildning på Åre lavincenter och föreläsningar. Där har jag lärt mig att det beror på många faktorer men att de flesta undersökningar säger 25% dör av chock men att det finns stora undersökningar som säger 45% (inte säker på var ifrån de undersökningarna kom, men tror det var Kanada där det är mycket sten och träd i terrängen som ökar risken att dö av chock). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Köpa lavinutrustning (beacon, probe, spade, ryggsäck)
Tillbaka
Topp