Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpa ner sig för att bli bättre i backen?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AndersMerenius" data-source="post: 256564" data-attributes="member: 13430"><p>Hej!</p><p>Du är inte helt ensam, jag ligger bara ett par år ifrån dig.</p><p>Jag provade 3 par under 3 dagar i Hemsedal i julas ( har kört en hel del annat också genom åren). Två dagar med mjukt underlag 7 plus och 1 dag med hårt fruset. (efter tödagarna) Völkl AC3 mått 118-76-104. Tyvärr kom jag inte överens med dessa lovordade skidor (som jag dessutom "då" reserverat ett par) för hårda och lite svåra att trycka ut i längre carvingsvängar. Mitt val föll på en av Nordicas billigare skidor Hot Rod Overdrive mått 119-74-104, funkar klockrent för mig, bra isgrepp, lätta att få på kant och bra skjut ur svängen när man trycker till. Dessa hade jag egentligen med som referens (jag hade ju i stort sett bestämt mig för Völkl AC 3) Körde även Elan Magfire 12 mått 116-76-102 som har något smalare topp går inte lika lätt upp på kant som de andra , men om man åker lite mer aktivt är detta en bra skida, ganska komplett, fartstabil, lättsvängd och man känner att den har mer att ge. Alla testade i samma längd. Nordican har jag nu köpt som ett komplement till mina Völkl Mantra eftersom de är bättre i pist men funkar utanför (mina kriterier för komplementskida) </p><p></p><p>Skidor med midja runt 70 och under inte är kul när det blir löst eller slaskigt. </p><p>Pistskidor eller vissa oversize skidor i all ära men vem orkar ligga och carva en hel skiddag med skidor som blir oroliga när de inte ligger på skär? </p><p></p><p>Jag kanske inte är den bästa referensen eftersom jag helst glider utanför pisten, men jag åker hyfsat mycket med 25-30 skiddagar per år.</p><p></p><p>Men som andra skrivit, testa olika och se vad som passar dig.</p><p></p><p>Anders</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AndersMerenius, post: 256564, member: 13430"] Hej! Du är inte helt ensam, jag ligger bara ett par år ifrån dig. Jag provade 3 par under 3 dagar i Hemsedal i julas ( har kört en hel del annat också genom åren). Två dagar med mjukt underlag 7 plus och 1 dag med hårt fruset. (efter tödagarna) Völkl AC3 mått 118-76-104. Tyvärr kom jag inte överens med dessa lovordade skidor (som jag dessutom "då" reserverat ett par) för hårda och lite svåra att trycka ut i längre carvingsvängar. Mitt val föll på en av Nordicas billigare skidor Hot Rod Overdrive mått 119-74-104, funkar klockrent för mig, bra isgrepp, lätta att få på kant och bra skjut ur svängen när man trycker till. Dessa hade jag egentligen med som referens (jag hade ju i stort sett bestämt mig för Völkl AC 3) Körde även Elan Magfire 12 mått 116-76-102 som har något smalare topp går inte lika lätt upp på kant som de andra , men om man åker lite mer aktivt är detta en bra skida, ganska komplett, fartstabil, lättsvängd och man känner att den har mer att ge. Alla testade i samma längd. Nordican har jag nu köpt som ett komplement till mina Völkl Mantra eftersom de är bättre i pist men funkar utanför (mina kriterier för komplementskida) Skidor med midja runt 70 och under inte är kul när det blir löst eller slaskigt. Pistskidor eller vissa oversize skidor i all ära men vem orkar ligga och carva en hel skiddag med skidor som blir oroliga när de inte ligger på skär? Jag kanske inte är den bästa referensen eftersom jag helst glider utanför pisten, men jag åker hyfsat mycket med 25-30 skiddagar per år. Men som andra skrivit, testa olika och se vad som passar dig. Anders [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpa ner sig för att bli bättre i backen?
Tillbaka
Topp