Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Köpa och försäkra bil i Kanada
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="karln" data-source="post: 581655" data-attributes="member: 61849"><p>Nej inte sälja i Calgary, har ni köpt i BC måste ni sälja i BC av samma anledning som innan. Ingen vill köpa en bil från en annan delstat. </p><p></p><p>Jag tror det tog oss en månad nästan att sälja och det slutade med att vi inte fick den såld utan en lokal bilhandlare i whistler tog bilen för skrotvärdet mer eller mindre 400cad vi gav 1600dollar för den. Hittar ni nån som ska stanna över sommaren är det en annan sak då kan de bara ta över bilen men räkna med att bilar är hälften så mycket värda i april jämfört med december.</p><p></p><p>Problemet man slåss mot som säsongare är att alla som kommer dit vill köpa bil i december o alla vill sälja i april. ett par polare som hade en vecka på sig att sälja sin mustang-cabbe i bra skick fick en dollar för den. De valde mellan att skicka den utför ett stup eller ge bort den. Ingen ville köpa. De valde ge bort för de ville inte att bilen skulle gå att spåra till dem ifall det skulle vara olagligt att häva den utför ett stup.</p><p></p><p>Som sagt, fundera inte så mycket nu utan kolla kanadas version av blocket, craigslist, efter bilar i området så ni vet vilka priser det är som gäller. När ni kommer dit börja ring runt och leta på anslagstavlor, ha lite is i magen ta inget som känns tveksamt men tveka inte för länge om ni hittar nåt bra. försök pejla läget om det finns prutmån. Många köpare, svårt att pruta. Budgetera inte in att ni får bilen såld för i 66% av fallen jag har haft bil så blir det inga pengar alls. När ni säljer sätt annons i lokalbladet (sätt överallt för den delen men ett måste är lokalbladet), det funkar bäst.</p><p></p><p>Service beror alltid på hur mycket det är att göra. 70 dollar i timmen gissar jag är rimlig penning och delarna kostar minst 100dollar vad det än är om ni inte gör det själv. Att towa bilen kostar 100cad+5cad per km + taxi om jag inte minns fel. bränsle kostar som här i sverige ungefär. bilarna drar dubbla mängden och bränslet i sig kostar hälften så cirkus samma.</p><p>Felparkering 20cad om bilen inte blir towad, 170cad om den towas då låser de in bilen och behåller tills du hämtar ut den jävligt tråkigt när det händer och man måste till jobbet. punktering på jobbet kostar 250cad för 4 beg kassa vinterdäck eller 500cad för nya. bromsbyte kostar 900usd så det var en tuff jävel när dollarn låg i 9spänn. JA bil kostar...</p><p></p><p>försäkring runt 533cad för tre månader men då får du tillbaka 30cad när du kommer in med skyltarna (tips behåll dem som minne. 30cad blir ju ett helt flak öl, det verkar bra just då men brorsan ångrar sig lite nu. Men det var god öl säger han)</p><p></p><p>om jag skulle räkna på hur mycket vi la på bil skulle jag bli mörkrädd men ingen nytta med det, det är alla gånger värt det men som vanligt så är bil något av det dummaste man kan investera i.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="karln, post: 581655, member: 61849"] Nej inte sälja i Calgary, har ni köpt i BC måste ni sälja i BC av samma anledning som innan. Ingen vill köpa en bil från en annan delstat. Jag tror det tog oss en månad nästan att sälja och det slutade med att vi inte fick den såld utan en lokal bilhandlare i whistler tog bilen för skrotvärdet mer eller mindre 400cad vi gav 1600dollar för den. Hittar ni nån som ska stanna över sommaren är det en annan sak då kan de bara ta över bilen men räkna med att bilar är hälften så mycket värda i april jämfört med december. Problemet man slåss mot som säsongare är att alla som kommer dit vill köpa bil i december o alla vill sälja i april. ett par polare som hade en vecka på sig att sälja sin mustang-cabbe i bra skick fick en dollar för den. De valde mellan att skicka den utför ett stup eller ge bort den. Ingen ville köpa. De valde ge bort för de ville inte att bilen skulle gå att spåra till dem ifall det skulle vara olagligt att häva den utför ett stup. Som sagt, fundera inte så mycket nu utan kolla kanadas version av blocket, craigslist, efter bilar i området så ni vet vilka priser det är som gäller. När ni kommer dit börja ring runt och leta på anslagstavlor, ha lite is i magen ta inget som känns tveksamt men tveka inte för länge om ni hittar nåt bra. försök pejla läget om det finns prutmån. Många köpare, svårt att pruta. Budgetera inte in att ni får bilen såld för i 66% av fallen jag har haft bil så blir det inga pengar alls. När ni säljer sätt annons i lokalbladet (sätt överallt för den delen men ett måste är lokalbladet), det funkar bäst. Service beror alltid på hur mycket det är att göra. 70 dollar i timmen gissar jag är rimlig penning och delarna kostar minst 100dollar vad det än är om ni inte gör det själv. Att towa bilen kostar 100cad+5cad per km + taxi om jag inte minns fel. bränsle kostar som här i sverige ungefär. bilarna drar dubbla mängden och bränslet i sig kostar hälften så cirkus samma. Felparkering 20cad om bilen inte blir towad, 170cad om den towas då låser de in bilen och behåller tills du hämtar ut den jävligt tråkigt när det händer och man måste till jobbet. punktering på jobbet kostar 250cad för 4 beg kassa vinterdäck eller 500cad för nya. bromsbyte kostar 900usd så det var en tuff jävel när dollarn låg i 9spänn. JA bil kostar... försäkring runt 533cad för tre månader men då får du tillbaka 30cad när du kommer in med skyltarna (tips behåll dem som minne. 30cad blir ju ett helt flak öl, det verkar bra just då men brorsan ångrar sig lite nu. Men det var god öl säger han) om jag skulle räkna på hur mycket vi la på bil skulle jag bli mörkrädd men ingen nytta med det, det är alla gånger värt det men som vanligt så är bil något av det dummaste man kan investera i. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Köpa och försäkra bil i Kanada
Tillbaka
Topp