Köpa pjäxor

anders-76

Ny medlem
Köpa pjäxor
Hallå!
Ny här på forumet och på jakt efter nya pjäxor!
När någon frågar hur avancerad åkare man är så är det inte helt enkelt att svara på. Jag är inte proffs , men inte heller nybörjare. Åker uteslutande i pistade backar och nu när barnen har blivit större så åker hela familjen. Åker gärna fort och tar i! Problemet är att pjäxorna jag köpte för flera år sedan, knappt använda pga. familjetillväxt då, är på tok för stora. Lyfter hälen och så vidare. Inte alls kul, först svänger foten och sen skidan. Mätte mina fötter och kom fram till ca. 24.5cm. Nu har jag hittat ett par beg. Salomon x3 lab 130 world cup, knappt använda ganska spot on på storlek. Gör jag bort mig helt som funderar på en så pass avancerad och hårt flexad pjäxa? Här i norr finns inga bra affärer för pjäxinköp och man är utlämnad till typ XXL.
Hur resonerar ni experter?
/Anders

Edit: Har ganska smala och låga fötter med vilket inte gör det hela lättare vid val av pjäxor.

Senast ändrad:
Köpa pjäxor
Vars i norr är här i norr? Skulle annars hävda att Sveriges två överlägset bästa pjäxbutiker ligger i norr, Åre Skidsport resp Höjdmeter i Kiruna. Men om "här i norr" inte är inom rimligt avstånd från de ställena är det nog knepigt. Ska också finnas nåt riktigt höjdarställe i Lule, men det har jag ingen koll på.

Köpa pjäxor
Boden finns skifix, Niklas där kan pjäxor och bootfitting. Dom har stort utbud.

Luleå har du Hägglunds vet ej hur bra dom är på pjäxor men antagligen duktiga.

I Gällivare på dundret så finns northstar och dem verkar ha bra koll på pjäxor dem med.

Köpa pjäxor
Får nog åka till någon pjäxdoktor då. Budgeten för pjäxor är inte heller så väl tilltagen... typ Kajsa Varg.
Alternativet är väl att slänga in en sula under innerskon och testa med det!

Köpa pjäxor
Åk till skifix i Boden. Du kan antingen fixa dina gamla pjäxor där eller prova några nya. Dem kan hjälpa dig så får du ett hum om vad du vill ha kanske :)

Köpa pjäxor
kurono sa:
Åk till skifix i Boden. Du kan antingen fixa dina gamla pjäxor där eller prova några nya. Dem kan hjälpa dig så får du ett hum om vad du vill ha kanske :)
Du råkar inte känna till ovan nämnda salomon pjäxor? 130 i flex, vad innebär det för en vanlig åkare? Blir det en ren pina med så extrema pjäxor?

Senast ändrad:
Köpa pjäxor
anders-76 sa:
kurono sa:
Du råkar inte känna till ovan nämnda salomon pjäxor? 130 i flex, vad innebär det för en vanlig åkare? Blir det en ren pina med så extrema pjäxor?
Nej tyvärr, har bara koll på toppturspjäxor.

Köpa pjäxor
anders-76 sa:
kurono sa:
130 flex behöver inte vara extremt. Men lästbredden på 95mm däremot kan vara extremt smalt på sina ställen. Prova först.

Köpa pjäxor
anders-76 sa:
Ja mina fötter är inte mycket bredare!
Kanske värt att testa då.
Tror jag inte alls. Kommer bli katastrof om du försöker press ner fötterna i en jättesmala race pjäxa, om nu inte dina fötte passar exakt i dessa. Men inte är det en pjäxa för heladagen åkande i turistpist.
Hur bred är din fot och hur hög är vristen?
Inga problem att köpa pjäxor på Xxl, pröva en salomon med customshell (dvs sådana som man värmer hela pjäxan på) x-max för smala fötter med låg vrist och x-pro för bredare fötter med högre vrist. Att värma pjäxa och få kunden att stoppa ner fötterna fixar de flesta, man kan ordna det hemma till och med.
Har själv ett par X-max som är ”bakade” på ”stor sportbutik”’och dom har tjänat mig ypperligt nu i 150 skiddagar.

Köpa pjäxor
Jag har bara hört bra om niklas på skifix i boden när det kommer till att fixa och anpassa pjäxor. Riktig bootfitter alltså som även fräser m.m. och inte bara bakar allt i ugnen enligt tillverkarens rekommendation och hoppas på det bästa. Vilket jag håller med om att alla vettiga sportbutiker ska klara men se till att ändå få hjälp av den som är erfaren (fråga och boka tid) om du siktar på en sån butik, värt den extra resan för även om den bakas i ugnen är det viktigt att du står rätt och en duktig person kan hjälpa dig så det blir bättre.

Hägglunds i luleå har också en del duktiga i personalen men dom gör inte lika stora arbeten på pjäxorna utan mest att värma inner/yttersko enligt tillverkarens beskrivningar. Dom har däremot ett bra utbud av pjäxor så där kan du med lite tur hitta något som passar bra rakt av efter en sväng i ugnen.

Läst på 95mm är väldigt smalt. Dessutom brukar racepjäxor ha en tunn innersko för att få maximal kraftöverföring till skaftet. Vilket gör att dom fort blir hårda och kalla.
Jag skulle personligen inte köpa begagnade pjäxor om du inte bor nära och kan prova. Otroligt svårt att hitta något som sitter bra. Jag försöker prova så många modeller som möjligt och sen hitta den som sitter bäst och därefter värma och fixa för att få den att sitta bra.

Tillbaka
Topp