Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpa skidor här hemma, eller i alperna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 374280" data-attributes="member: 12152"><p>Det är inte lätt att hålla ställningarna här på FR när man har blivit seriös och har heltidsjobb. Arbetsgivaren förväntar sig dessutom att jag ska vara aktiv när jag är här. Illa, illa för mitt deltagande på forumet. </p><p></p><p>När det gäller bindningar är det egentliga urvalet faktiskt ganska begränsat. Jag tycker att det egentligen bara finns följande alternativ:</p><p></p><p>* Salomon 9.14 Lab</p><p>Tådel från 914 FIS, häldel från 916, dvs med metallförstärkt rektangulär bottenplatta (=bra) och skruvjustering för längden. Har också den nya, bredare och stummare AFD:n i jämförelse med den lätt sliddriga Spheric-pedalen som sitter på standard-914. Den vanliga 914 är en strulfri och helt ok bindning, men kan inte jämföras med vare sig 916 eller 914 Lab. Std-914 har samma bottenplatta på häldelen som Salomons enklaste bindningar och är mycket vekare byggd iom det. Rent säkerhetsmässigt är den likvärdig dock, men man vill inte tappa vridstyvhet i kopplingen pjäxa-skida i onödan. Således rekommenderas 914 utan Lab-tillägg ej, om inte prisskillnaden mellan Lab och std-versionen är orimligt stor.</p><p></p><p>* Salomon 916</p><p>Bäst. Tyngst. Odiskutabelt suverän bindning, men kräver att man är medveten om riskerna med en så hård bindning. Det är inte läge att strula till det i låg fart på en transport eller i skogen. Då är risken för knäskador stor. Men så länge man åker på hårt så är det en extremt pålitlig kompis på berget.</p><p></p><p>* Salomon 9.16 STH -08</p><p>Bindningen som många har väntat på i en herrans massa år. 916 har alltid varit kungen bland freeridebindningar, men den har också alltid varit lite för tung för att passa helt hundra som varjedagbindning. Det blir många extragram att släpa på uppför tex och skidorna blir lite segare och trögare i kvicka passager. Men när det gäller vridstyvhet och direkthet ner i snön är 916 oöverträffad. Nu kommer det en lättad variant av 916 som ändå ska vara i det närmaste identisk när det gäller stabilitet och tillförlitlighet, men som väger några hundra gram mindre. Den ser ut att vara en 916 häldel kombinerad med en framdel från 914 Lab, fast med styvare fjäder. Enligt ryktet ska tådelen innehålla mer metall runt fjäderhuset än 914 Lab, men en del av den metall som sitter i tåvingarna i 916 ska vara utbytt mot plast. Tid och test får visa om STH 16 kommer upp samma prestanda som 916. Viss oro finnes för att nerbantningen på metall tar bort känslan av stuns som är 916:s tydligaste kännetecken. </p><p></p><p>* Look P15/Rossignol FKS 155</p><p>Samma bindning, men olika märkeslogga och färg. Riktigt bra bindning med marknadens bästa elasticitetsmått. Släpper aldrig i fel läge. Rekommenderas. Som nämns ovan är den lite lurig att ta på i mycket snö, men man lär sig tekniken efter ett tag. Fungerar inte heller speciellt bra med Treckers. Väldigt lätt i förhållande till prestanda. </p><p></p><p>* Marker Duke</p><p>Duke behöver väl inte presenteras närmare. Årets mest omtalade bindning. Dyr som få och förhoppningsvis lika bra som snacket antyder. Stora varningsflaggan hissades inledningsvis pga Markerloggan, men kritikerna har tystnat i takt med att hyllande recensioner har dykt upp som på löpande band. Viss risk för barnsjukdomar fortfarande, men den hade suttit som ett smäck på ett par säsongarskidor. Det blir en hel del gång under en vinter och jag hade inte varit det minsta svår på att slippa åka runt med Treckers i ryggan. </p><p></p><p>Tyrolia, Atomic, non-Duke Marker och övriga bindningar får inget stöd från min sida. Väljer du någon av ovanstående får du bra grejor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 374280, member: 12152"] Det är inte lätt att hålla ställningarna här på FR när man har blivit seriös och har heltidsjobb. Arbetsgivaren förväntar sig dessutom att jag ska vara aktiv när jag är här. Illa, illa för mitt deltagande på forumet. När det gäller bindningar är det egentliga urvalet faktiskt ganska begränsat. Jag tycker att det egentligen bara finns följande alternativ: * Salomon 9.14 Lab Tådel från 914 FIS, häldel från 916, dvs med metallförstärkt rektangulär bottenplatta (=bra) och skruvjustering för längden. Har också den nya, bredare och stummare AFD:n i jämförelse med den lätt sliddriga Spheric-pedalen som sitter på standard-914. Den vanliga 914 är en strulfri och helt ok bindning, men kan inte jämföras med vare sig 916 eller 914 Lab. Std-914 har samma bottenplatta på häldelen som Salomons enklaste bindningar och är mycket vekare byggd iom det. Rent säkerhetsmässigt är den likvärdig dock, men man vill inte tappa vridstyvhet i kopplingen pjäxa-skida i onödan. Således rekommenderas 914 utan Lab-tillägg ej, om inte prisskillnaden mellan Lab och std-versionen är orimligt stor. * Salomon 916 Bäst. Tyngst. Odiskutabelt suverän bindning, men kräver att man är medveten om riskerna med en så hård bindning. Det är inte läge att strula till det i låg fart på en transport eller i skogen. Då är risken för knäskador stor. Men så länge man åker på hårt så är det en extremt pålitlig kompis på berget. * Salomon 9.16 STH -08 Bindningen som många har väntat på i en herrans massa år. 916 har alltid varit kungen bland freeridebindningar, men den har också alltid varit lite för tung för att passa helt hundra som varjedagbindning. Det blir många extragram att släpa på uppför tex och skidorna blir lite segare och trögare i kvicka passager. Men när det gäller vridstyvhet och direkthet ner i snön är 916 oöverträffad. Nu kommer det en lättad variant av 916 som ändå ska vara i det närmaste identisk när det gäller stabilitet och tillförlitlighet, men som väger några hundra gram mindre. Den ser ut att vara en 916 häldel kombinerad med en framdel från 914 Lab, fast med styvare fjäder. Enligt ryktet ska tådelen innehålla mer metall runt fjäderhuset än 914 Lab, men en del av den metall som sitter i tåvingarna i 916 ska vara utbytt mot plast. Tid och test får visa om STH 16 kommer upp samma prestanda som 916. Viss oro finnes för att nerbantningen på metall tar bort känslan av stuns som är 916:s tydligaste kännetecken. * Look P15/Rossignol FKS 155 Samma bindning, men olika märkeslogga och färg. Riktigt bra bindning med marknadens bästa elasticitetsmått. Släpper aldrig i fel läge. Rekommenderas. Som nämns ovan är den lite lurig att ta på i mycket snö, men man lär sig tekniken efter ett tag. Fungerar inte heller speciellt bra med Treckers. Väldigt lätt i förhållande till prestanda. * Marker Duke Duke behöver väl inte presenteras närmare. Årets mest omtalade bindning. Dyr som få och förhoppningsvis lika bra som snacket antyder. Stora varningsflaggan hissades inledningsvis pga Markerloggan, men kritikerna har tystnat i takt med att hyllande recensioner har dykt upp som på löpande band. Viss risk för barnsjukdomar fortfarande, men den hade suttit som ett smäck på ett par säsongarskidor. Det blir en hel del gång under en vinter och jag hade inte varit det minsta svår på att slippa åka runt med Treckers i ryggan. Tyrolia, Atomic, non-Duke Marker och övriga bindningar får inget stöd från min sida. Väljer du någon av ovanstående får du bra grejor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpa skidor här hemma, eller i alperna?
Tillbaka
Topp