Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpa skidor här hemma, eller i alperna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Steepndeep" data-source="post: 374575" data-attributes="member: 13343"><p>Nu har väl tråden fått en annan inriktning men kan just därför inte undvika att kommentera. Jag håller med Tobbe om att väldigt många tycks köra stenhårt med sina bindningar på 18 och däröver. Ser dem dock sällan....Nu behöver vi reda ut begreppen för att förstå vad det handlar om och inte bara tycka, som alltför många gör. Benen som vi människor fick för endast en sak, att kunna åka mycket skidor, tål relativt hög Impuls (kraft*tid) men inte så hög Kraft och ännu mindre Moment (tänk vridskador). En fjäder reagerar dock endast på Kraft. Ett skäl till att benen tål Impuls är deras massa (typ 20-40 kg eller ngt sådant. Alltså hög kraft under kort tid (tänk Hermann Maier i HahnenkamRennen) går bra och kräver Racefjädrar på uppåt 30 OCH en helmetallbindning som INTE flexar. Hög fart i puder (inga vibrationer och långa svängar) kräver inte alls samma inställningar.</p><p></p><p>Själv ställde jag alltid bindningen på 16-18 (gamla fina Marker MRR fortfarande bäst) när jag körde bana för att sedan dra ned till 12 eller under för lössnöåkning. Puckel kräver mycket högre inställning på frambindningen om du inte vill göra faceplant hela tiden.</p><p></p><p>Tyvärr är det så att bindningarnas fjädrar inte alls matchar vad benet klarar i olika farter och backars beskaffenhet. Givet ovanstående så skall man alltså ALLTID rata plastbindningar om man vid något tillfälle skall köra hårt. Plasten flexar för mycket och varierar dessutom med temperaturen och du kommer garanterar att dra ur bindningen även med fjädern i botten.</p><p></p><p>Mitt råd baserat på 35 års skidåkning, många ras, starka ben, hela knän men lite skador i ansikte och axel samt många åk i Chamonix, USA etc. är.</p><p></p><p>Köp ALLTID metallbindningar av god kvalitet, Salomon, Ross som nämnts här ovan eller gamla fina MRR (med rotamat bakdel).</p><p></p><p>Ställ bindningen efter hur du åker, +90 kg och åker fort och hårt i mjukt före så fungerar 10-12 bra. Ställ käppar i sprutad backe, hård puckel, sist ned är en skit i nedre delen i Argentiere osv så dra den till 14-20 eller mer beroende på hur du åker och hur dina ben mår (du vet själv).</p><p></p><p>Glöm inte att dra ned den efteråt!!! Jag gjorde det en gång med 6 månaders ONT som följd, alla ledband klarade sig dock.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Steepndeep, post: 374575, member: 13343"] Nu har väl tråden fått en annan inriktning men kan just därför inte undvika att kommentera. Jag håller med Tobbe om att väldigt många tycks köra stenhårt med sina bindningar på 18 och däröver. Ser dem dock sällan....Nu behöver vi reda ut begreppen för att förstå vad det handlar om och inte bara tycka, som alltför många gör. Benen som vi människor fick för endast en sak, att kunna åka mycket skidor, tål relativt hög Impuls (kraft*tid) men inte så hög Kraft och ännu mindre Moment (tänk vridskador). En fjäder reagerar dock endast på Kraft. Ett skäl till att benen tål Impuls är deras massa (typ 20-40 kg eller ngt sådant. Alltså hög kraft under kort tid (tänk Hermann Maier i HahnenkamRennen) går bra och kräver Racefjädrar på uppåt 30 OCH en helmetallbindning som INTE flexar. Hög fart i puder (inga vibrationer och långa svängar) kräver inte alls samma inställningar. Själv ställde jag alltid bindningen på 16-18 (gamla fina Marker MRR fortfarande bäst) när jag körde bana för att sedan dra ned till 12 eller under för lössnöåkning. Puckel kräver mycket högre inställning på frambindningen om du inte vill göra faceplant hela tiden. Tyvärr är det så att bindningarnas fjädrar inte alls matchar vad benet klarar i olika farter och backars beskaffenhet. Givet ovanstående så skall man alltså ALLTID rata plastbindningar om man vid något tillfälle skall köra hårt. Plasten flexar för mycket och varierar dessutom med temperaturen och du kommer garanterar att dra ur bindningen även med fjädern i botten. Mitt råd baserat på 35 års skidåkning, många ras, starka ben, hela knän men lite skador i ansikte och axel samt många åk i Chamonix, USA etc. är. Köp ALLTID metallbindningar av god kvalitet, Salomon, Ross som nämnts här ovan eller gamla fina MRR (med rotamat bakdel). Ställ bindningen efter hur du åker, +90 kg och åker fort och hårt i mjukt före så fungerar 10-12 bra. Ställ käppar i sprutad backe, hård puckel, sist ned är en skit i nedre delen i Argentiere osv så dra den till 14-20 eller mer beroende på hur du åker och hur dina ben mår (du vet själv). Glöm inte att dra ned den efteråt!!! Jag gjorde det en gång med 6 månaders ONT som följd, alla ledband klarade sig dock. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpa skidor här hemma, eller i alperna?
Tillbaka
Topp