Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Köpa systemkamera!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 810125" data-attributes="member: 77701"><p>1. Vill du ha ordentligt vädertätad kamera får du nog sikta in dig på 7D och uppåt + L-objektiv (eller motsvarande hos någon annan tillverkare) och då snackar vi stora summor pengar, men även plasthusen, typ 550D och liknande tål litegrann. Kanske inte att begravas i snö, men lite stänk och så är inga problem.</p><p>Tänk på att låta kameran ligga kvar i väskan någon timma när du kommer in från kylan bara, annars blir den full av kondens = inte bra.</p><p></p><p>2. Alla systemkameror idag går att ta väldigt bra bilder med, även de allra billigaste. sedan kan det givetvis underlätta med snabbare serietagning, bättre AF och så vidare men även de billigaste är bra.</p><p>Om jag skulle köpa min första kamera idag skulle jag satsa på antingen Canon 550D eller Nikon D90. Båda kan filma och fås för omkring 10 000:- med helt okej objektiv. Vill du lägga lite mer finns de helt nya Canon 60D och Nikon D7000 som har snabbare serietagning och bättre autofokus.</p><p>Har du kompisar som också har systemkameror kan det vara värt att köpa samma system som dom så kan ni låna objektiv av varandra.</p><p></p><p>Jag har dålig koll på Nikon, men både Canons klassiska kitobjektiv 18-55 (versionen <strong>med</strong> IS) och telezoomen 55-250 är riktigt bra sett till vad de kostar. Långzoomarna (18-135 och 18-200) är inte riktigt lika skarpa men så blir det. Ju större zoomomfång desto svårare att bygga bra gluggar.</p><p>Orkar du ha två objektiv och byta i backen eller vill du ha ett som funkar till allt?</p><p></p><p>Givetvis finns det fler kameratillverkare än Canon & Nikon, men de är störst i Sverige, det är lättast att hitta andrahandsgrejer till dem och jag har för dålig koll på övriga för att uttala mig.</p><p></p><p>Vill du ha en billig vidvinkel rekommenderar jag Samyang 8mm fisheye. Det har ingen autofokus, och man får ställa in bländaren manuellt men det kostar hälften så mycket som de billigaste vidvinkelzoomarna och en tredjedel av något annat fisheye. När man väl lärt sig hur det funkar är det störtkul! Ca 3000:-</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 810125, member: 77701"] 1. Vill du ha ordentligt vädertätad kamera får du nog sikta in dig på 7D och uppåt + L-objektiv (eller motsvarande hos någon annan tillverkare) och då snackar vi stora summor pengar, men även plasthusen, typ 550D och liknande tål litegrann. Kanske inte att begravas i snö, men lite stänk och så är inga problem. Tänk på att låta kameran ligga kvar i väskan någon timma när du kommer in från kylan bara, annars blir den full av kondens = inte bra. 2. Alla systemkameror idag går att ta väldigt bra bilder med, även de allra billigaste. sedan kan det givetvis underlätta med snabbare serietagning, bättre AF och så vidare men även de billigaste är bra. Om jag skulle köpa min första kamera idag skulle jag satsa på antingen Canon 550D eller Nikon D90. Båda kan filma och fås för omkring 10 000:- med helt okej objektiv. Vill du lägga lite mer finns de helt nya Canon 60D och Nikon D7000 som har snabbare serietagning och bättre autofokus. Har du kompisar som också har systemkameror kan det vara värt att köpa samma system som dom så kan ni låna objektiv av varandra. Jag har dålig koll på Nikon, men både Canons klassiska kitobjektiv 18-55 (versionen [b]med[/b] IS) och telezoomen 55-250 är riktigt bra sett till vad de kostar. Långzoomarna (18-135 och 18-200) är inte riktigt lika skarpa men så blir det. Ju större zoomomfång desto svårare att bygga bra gluggar. Orkar du ha två objektiv och byta i backen eller vill du ha ett som funkar till allt? Givetvis finns det fler kameratillverkare än Canon & Nikon, men de är störst i Sverige, det är lättast att hitta andrahandsgrejer till dem och jag har för dålig koll på övriga för att uttala mig. Vill du ha en billig vidvinkel rekommenderar jag Samyang 8mm fisheye. Det har ingen autofokus, och man får ställa in bländaren manuellt men det kostar hälften så mycket som de billigaste vidvinkelzoomarna och en tredjedel av något annat fisheye. När man väl lärt sig hur det funkar är det störtkul! Ca 3000:- [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Köpa systemkamera!
Tillbaka
Topp