Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
köphjälp bra tjejbräda
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Doughboy" data-source="post: 933372" data-attributes="member: 28391"><p>MTX (Magne-Traction) kom först. Jag tror att de första prototyperna från Lib-Tech med MTX kom 2004 och något år efter fanns de första produktionsbrädorna med MTX. Sedan kom deras Skate Banana 2007-2008 och då hade Lib-Tech uppfunnit begreppet BTX (Banana Tech i kombination med MTX) och brädor med rocker fick för första gången stor uppmärksamhet. Det hade funnits enstaka brädor tidigare (tex K2 Turbo Dream) med rocker men i och med Lib-Techs kombination av rocker och MTX tog man rockerbrädorna från pudret till all slags åkning. Efter BTX har det ju kommit flera olika kombinationer av rockerprofiler tillsammans med MTX som alla heter något som avslutas med -TX.</p><p></p><p>Magne-Traction finns idag på 6 brädmärken. Lib-Tech, Gnu, Roxy, Rossignol, Smokin och Jones.</p><p></p><p>Lib, Gnu och Roxy hör alla till Mervin Manufacturing som kom på MTX.</p><p></p><p>Rossignol ägdes under tiden som MTX uppfanns av Quiksilver, som också äger Mervin Manufacturing, och har därför lyckats få en licens.</p><p></p><p>Smokin ägs av Jay Quintin som i början av 90-talet var proffsåkare på Lib-Tech. Han känner ägarna till Mervin Manufacturing väl och har därför fått någon slags "kompislicens".</p><p></p><p>Jones har fått licens genom att tjata. I alla fall sa Jeremy Jones det till mig när jag frågade honom på ISPO förra året:D.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Doughboy, post: 933372, member: 28391"] MTX (Magne-Traction) kom först. Jag tror att de första prototyperna från Lib-Tech med MTX kom 2004 och något år efter fanns de första produktionsbrädorna med MTX. Sedan kom deras Skate Banana 2007-2008 och då hade Lib-Tech uppfunnit begreppet BTX (Banana Tech i kombination med MTX) och brädor med rocker fick för första gången stor uppmärksamhet. Det hade funnits enstaka brädor tidigare (tex K2 Turbo Dream) med rocker men i och med Lib-Techs kombination av rocker och MTX tog man rockerbrädorna från pudret till all slags åkning. Efter BTX har det ju kommit flera olika kombinationer av rockerprofiler tillsammans med MTX som alla heter något som avslutas med -TX. Magne-Traction finns idag på 6 brädmärken. Lib-Tech, Gnu, Roxy, Rossignol, Smokin och Jones. Lib, Gnu och Roxy hör alla till Mervin Manufacturing som kom på MTX. Rossignol ägdes under tiden som MTX uppfanns av Quiksilver, som också äger Mervin Manufacturing, och har därför lyckats få en licens. Smokin ägs av Jay Quintin som i början av 90-talet var proffsåkare på Lib-Tech. Han känner ägarna till Mervin Manufacturing väl och har därför fått någon slags "kompislicens". Jones har fått licens genom att tjata. I alla fall sa Jeremy Jones det till mig när jag frågade honom på ISPO förra året:D. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
köphjälp bra tjejbräda
Tillbaka
Topp