Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd Allmountain-skida Vintern 2013
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="tokkson" data-source="post: 990561" data-attributes="member: 64958"><p>Av de olika faktorer du nämnt tycker jag bredden är den som är MINST viktig för pistegenskaperna.</p><p></p><p>Bred skida = bättre flyt i mjukt underlag, långsammare från kant till kant. Påverkar inte carvingen mycket mer än i svängväxling (sen finns det ju mycket nördiga diskussioner här på forumet om moment hit och dit, trevlig läsning för den intresserade, men min personliga åsikt är att man inte ska vara rädd för bredden av den anledningen. Jag älskar att carva på mina 120+mm)</p><p></p><p>Styvhet: extremt viktig parameter när det kommer till piståkning. Mjuka skidor blir oroliga i höga farter och hårt underlag. Hur hård skida du behöver avgörs av hur stora krafter du utvecklar i en sväng (stor, aggresiv åkare = stora krafter). Ju hårdare skidan blir desto högre krav ställer den dock på dig och din teknik. Du måste orka böja skidan i svängen för att kunna carva behagligt. Viktigt att komma ihåg när man handflexar lagg är dock att det är styvheten under foten som är mest utslagsgivande i åkning på hårt underlag. Lite mjukare tip-tail kan man kosta på sig, då det är roligare i mjukt underlag (tycker jag).</p><p></p><p>Rocker: också viktig parameter. Ett klassiskt spann (camber) under foten ger ofta bra grepp i hårt underlag, och är nog att föredra för en allround-skida (personlig åsikt). I kombination med åtminstone tiprocker som ger flyt, sväljer ojämnheter och dessutom underlättar svänginitiering brukar man klara sig fint på hela berget. Finns ju en del fullrockade allmountains på marknaden, men jag föredrar camber under foten då jag tycker det är lättare att "dosera" kraften då. </p><p></p><p>Turnradius, eller kort sagt, radie: Stor radie innebär att skidan "föredrar" att carvas i stora svängar. Du kan göra alla svängar med alla skidor, men en större radie passar bättre om du gillar stora svängar på kant. En mindre radie ger en svängvilligare skida, som blir kvick och smidig i mindre svängar. Som ett exempel brukar väl butiksrejsers och det övre segmentet av hyrskidor ligga kring 17m radie, vilket passar bra om man vill göra typ storslalomsvängar. I lössnö blir radie rätt ointressant.</p><p></p><p></p><p>Hoppas du blev lite klokare av detta inlägget, det är lätt att förvilla sig i egenskaper hit och dit. Rättelser och input från andra mer utrustningsnördiga forumiter välkomnas.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="tokkson, post: 990561, member: 64958"] Av de olika faktorer du nämnt tycker jag bredden är den som är MINST viktig för pistegenskaperna. Bred skida = bättre flyt i mjukt underlag, långsammare från kant till kant. Påverkar inte carvingen mycket mer än i svängväxling (sen finns det ju mycket nördiga diskussioner här på forumet om moment hit och dit, trevlig läsning för den intresserade, men min personliga åsikt är att man inte ska vara rädd för bredden av den anledningen. Jag älskar att carva på mina 120+mm) Styvhet: extremt viktig parameter när det kommer till piståkning. Mjuka skidor blir oroliga i höga farter och hårt underlag. Hur hård skida du behöver avgörs av hur stora krafter du utvecklar i en sväng (stor, aggresiv åkare = stora krafter). Ju hårdare skidan blir desto högre krav ställer den dock på dig och din teknik. Du måste orka böja skidan i svängen för att kunna carva behagligt. Viktigt att komma ihåg när man handflexar lagg är dock att det är styvheten under foten som är mest utslagsgivande i åkning på hårt underlag. Lite mjukare tip-tail kan man kosta på sig, då det är roligare i mjukt underlag (tycker jag). Rocker: också viktig parameter. Ett klassiskt spann (camber) under foten ger ofta bra grepp i hårt underlag, och är nog att föredra för en allround-skida (personlig åsikt). I kombination med åtminstone tiprocker som ger flyt, sväljer ojämnheter och dessutom underlättar svänginitiering brukar man klara sig fint på hela berget. Finns ju en del fullrockade allmountains på marknaden, men jag föredrar camber under foten då jag tycker det är lättare att "dosera" kraften då. Turnradius, eller kort sagt, radie: Stor radie innebär att skidan "föredrar" att carvas i stora svängar. Du kan göra alla svängar med alla skidor, men en större radie passar bättre om du gillar stora svängar på kant. En mindre radie ger en svängvilligare skida, som blir kvick och smidig i mindre svängar. Som ett exempel brukar väl butiksrejsers och det övre segmentet av hyrskidor ligga kring 17m radie, vilket passar bra om man vill göra typ storslalomsvängar. I lössnö blir radie rätt ointressant. Hoppas du blev lite klokare av detta inlägget, det är lätt att förvilla sig i egenskaper hit och dit. Rättelser och input från andra mer utrustningsnördiga forumiter välkomnas. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd Allmountain-skida Vintern 2013
Tillbaka
Topp