Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd Allmountain-skida Vintern 2013
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AndreasM" data-source="post: 990656" data-attributes="member: 135983"><p>Är ju inte så att det går bra att åka pist med Hardside (98mm midja) men inte alls med Sidestash (108mm midja). Snarare att Hardside har lite mer pistfokus och Sidestash lite mer offpistfokus. Bägge är ju friåkningsskidor som ska funka hyffsat över hela berget.</p><p></p><p>Sidestash har längre rocker och är bredare så jag tror att den går klart mycket bättre i offpisten än Hardside. Hardside är säkert bättre i en hård pist men man åker väl inte till Alperna för att åka sådant hela dagarna? Upplever den lite lägre radien på Sidestash som trevlig om man ska ladda på lite i pisten. Kort radie är väl mest bra i lägre hastigheter, är få åkare som har benmuskler att ligga att köra på skär i hög hastighet med en skida som har under 15m radie.</p><p></p><p>Jag velade mellan Hardside och Sidestash men valde Sidestash. Med tanke på hur pass bra den verkar gå även i pisten (dock bara 1 åkdag hitills) så är jag inte missnöjd. Dock har jag inte prövat på riktigt hård underlag ännu, men jag är övertygad om att det går att ha kul i pisten även med en 108mm skida.</p><p></p><p>Runt 110mm midja känns som en ganska bra kompromiss, går ju att hyra rena pist eller offpistskidor om det är stenhårda isiga pister eller bottenlöst puder. Oftast är ju verkligheten någonstans där emellan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AndreasM, post: 990656, member: 135983"] Är ju inte så att det går bra att åka pist med Hardside (98mm midja) men inte alls med Sidestash (108mm midja). Snarare att Hardside har lite mer pistfokus och Sidestash lite mer offpistfokus. Bägge är ju friåkningsskidor som ska funka hyffsat över hela berget. Sidestash har längre rocker och är bredare så jag tror att den går klart mycket bättre i offpisten än Hardside. Hardside är säkert bättre i en hård pist men man åker väl inte till Alperna för att åka sådant hela dagarna? Upplever den lite lägre radien på Sidestash som trevlig om man ska ladda på lite i pisten. Kort radie är väl mest bra i lägre hastigheter, är få åkare som har benmuskler att ligga att köra på skär i hög hastighet med en skida som har under 15m radie. Jag velade mellan Hardside och Sidestash men valde Sidestash. Med tanke på hur pass bra den verkar gå även i pisten (dock bara 1 åkdag hitills) så är jag inte missnöjd. Dock har jag inte prövat på riktigt hård underlag ännu, men jag är övertygad om att det går att ha kul i pisten även med en 108mm skida. Runt 110mm midja känns som en ganska bra kompromiss, går ju att hyra rena pist eller offpistskidor om det är stenhårda isiga pister eller bottenlöst puder. Oftast är ju verkligheten någonstans där emellan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd Allmountain-skida Vintern 2013
Tillbaka
Topp