Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd för freeride skidor för Schweiziska alperna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TailGunnar" data-source="post: 1332581" data-attributes="member: 81400"><p>Jag kör Factory 112 främst offpist och ser den som en vass allround-freerider snarare än en renodlad puderskida. Och tippen (shape & flex) har bra <em>balans</em> (för mig). Tippen är lagom mjuk för flyt utan att vika sig direkt.</p><p></p><p>Jag har tidigare kört BD Carbon Megawatt som var alldeles för mjuk; kombinationen av mjuk och väldigt bred tip och smal tail (pintail) gjorde att den "plogade" i tung snö och blev svårstyrd i brant terräng. Factory 112 håller ihop bättre.</p><p></p><p>Jag tycker dock att Extrem ibland marknadsför skidan som en "charger", vilket den inte riktigt är för mig. Man ska inte vara rädd att den är för hård eller svåråkt; den har en bra tyngd och flexprofilen är "supportive" utan att vara stum eller krävande.</p><p></p><p>En allroundskida behöver en lite mjukare tipp för flytet, medan en renodlad puderskida kan vara styv så länge den har rätt shape och rocker som sköter jobbet.</p><p></p><p>Jag lyssnade nyligen en intressant pod om olika designs för en dedikerad puderskida och den fokuserar mycket på just flexprofil. <a href="https://blisterreview.com/podcasts/reviewer-reports-pauls-new-pow-ski-design-carving-skis-more-ep-381" target="_blank">https://blisterreview.com/podcasts/reviewer-reports-pauls-new-pow-ski-design-carving-skis-more-ep-381</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TailGunnar, post: 1332581, member: 81400"] Jag kör Factory 112 främst offpist och ser den som en vass allround-freerider snarare än en renodlad puderskida. Och tippen (shape & flex) har bra [I]balans[/I] (för mig). Tippen är lagom mjuk för flyt utan att vika sig direkt. Jag har tidigare kört BD Carbon Megawatt som var alldeles för mjuk; kombinationen av mjuk och väldigt bred tip och smal tail (pintail) gjorde att den "plogade" i tung snö och blev svårstyrd i brant terräng. Factory 112 håller ihop bättre. Jag tycker dock att Extrem ibland marknadsför skidan som en "charger", vilket den inte riktigt är för mig. Man ska inte vara rädd att den är för hård eller svåråkt; den har en bra tyngd och flexprofilen är "supportive" utan att vara stum eller krävande. En allroundskida behöver en lite mjukare tipp för flytet, medan en renodlad puderskida kan vara styv så länge den har rätt shape och rocker som sköter jobbet. Jag lyssnade nyligen en intressant pod om olika designs för en dedikerad puderskida och den fokuserar mycket på just flexprofil. [URL]https://blisterreview.com/podcasts/reviewer-reports-pauls-new-pow-ski-design-carving-skis-more-ep-381[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd för freeride skidor för Schweiziska alperna
Tillbaka
Topp