Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd för mestadels piståkning av nyb-medelåkare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lima-ko" data-source="post: 234924" data-attributes="member: 15091"><p><em>...rör sig i nuläget inte om några som helst avancerade grejer och jag antar att man klarar av enklare saker med ett helt vanligt par skidor?</em></p><p>Självklart fungerar en helt vanlig pistskida att hoppa med, åka pipe, och även åka lite puder med (det blir bara lite svårare). Åka baklänges går också det bra, ska du börja landa baklänges i lite större hopp så kan det bli problem med en helt platt bakändå. En liten "turn up tail" som var Fischers benämning på det funkar dock lika bra som en fulltwin om vi inte pratar landning i djupt puder, mycket slask och/elller hopp över 10-15 m.</p><p></p><p><em>Jag är bara 172 lång eller något, eventuellt uppemot 174, 27 år gammal så jag växer inte längre. Styrketränar mestdels styrkelyftinspirerat så jag borde ha ok benstyrka för min vikt som för tillfället har legat runt 82 flera månader men om jag bara börjar äta igen så börjar den väl gå uppåt igen.</em></p><p>Längden din spelar inte in speciellt mycket, men att du väger 82 kg och har starka ben gör det desto mer. Pröva den här mallen <a href="https://www.freeride.se/content/92/" target="_blank">https://www.freeride.se/content/92/</a> för att få en susning om vilken ungefärlig längd du ska välja på dina lagg. </p><p></p><p><em>Bör jag ha ett par "stelare" skidor trots att jag är noob/"medel-"-åkare för att jag väger en del och senare kanske mer / kroppslängd och antagligen har lite mer benstyrka eller vad är lämpligt?</em></p><p>Att du väger 82 kg (och kanske går upp lite) och har mycket benstyrka är självklart en stor fördel. Kan du med rätt teknik få ut de 82 kilona i skidorna så kommer en för mjuk skida bli för klen för dig. Men innan du kommer dit så kommer en alldeles för styv skida vara helt värdelös, stötig, inte svara tillräckligt snabbt osv. Så ngt mittemellan är la att föredra.</p><p></p><p><em>Ger ett par bredare skidor mer eller mindre fart?</em> </p><p>Mindre fart för att friktionen mot underlaget ökar, jfr störtlopp (långa smala) mot slalom (kortare och bredare).</p><p></p><p><em>Bör man ha bredare skidor om man väger mer eller är det skitsamma?</em> </p><p>Nej, inte förslagvis, Herman väger mkt och kör på lika smala skidor som alla andra på världscupen. I djupt puder dock kommer ju en tung åkare att sjunka lättare än en lätt, större massa, men det beror ju på att underlaget tillåter det.</p><p></p><p><em>* Är Head i.XRC 300 ok skidor för mig? Eller bör man ha något mer avancerat som i.XRC 500? </em></p><p><em>* Salomon X-Wing 8 och Fischer RX4 (eller var det RC?) verkar ju också ligga i den där klassen, likaså K2 3com, 4com och 5com. </em></p><p><em>* K2 Stryker verkar enligt K2s sida för "var man åker" lämpliga för mycket pist, men de är rätt dyra, overkill?</em> </p><p>Jag har varken kört XRC 300 eller 500 men däremot storebror 1200 SW och den älskar jag. Utifrån dina kunskaper skulle nog 300 duga, men det ändå som skiljer den och 500 är enligt Head de lite mer förlåtande konstruktion. Och med din vikt och dina starka ben tror jag att 300 fort kan bli mesig, därav är 500 ett bättre alternativ.</p><p>För X-Wing 8 tycker jag samma sak gäller som för Monster 77 (här under), bra skida men inte optimal för piståkning. Det handlar om vad du vill prioritera, grymt bra i pisten eller bra på de flesta underlag, det går inte att få allt.</p><p>Den dära Stryker hittar jag inte på K2s sida, länka.</p><p></p><p><em>Andra människor på ett träningsforum har gett tips om bl.a. Head Monster 77 och Rossignol B2. Är Monster 77 en bättre skida för mig än i.XRC-serien? Det står ju mer offpistgrejer på den och den är ju bredare, men är den sämre för mig i pist? Klurade på att kanske dra en beställning från tyska ebay för att få ner priset lite isf.</em> </p><p>Monster 77 och B2 kommer alltid upp som förslag. Helt ok skidor, men jobbigt att lära sig kanta riktigt bra med den lite bredare midjan. Skulle du sen bli biten och vilja kanske pröva på lite puder så vill du ha en lite bredare skida, som då kommer vara ca 90 mm midja kanske, då är den alldeles för nära de ovan två nämnda. Då tycker jag det är bättre att nu köpa en ren pistskida och sen komplettera om några år med en allroundskida för åkning i mestadels opistad terräng.</p><p></p><p><em>Andra tips? Twintip och jättefeta skidor antar jag är rätt onödigt?</em> </p><p>Ja.</p><p></p><p><em>(Egentligen har vi redan tagit ett par i.XRC Pro på en dag då det var ett speciellt pris, sades det, men de verkar inte finnas på heads sida utan bara i vissa tyska, holländska och öterrikiska webshoppar. Modellen verkar väldigt lik eller exakt likadan som i.XRC 300 men jag undrar om den kanske är dum och för enkel med tanke på att jag inte växer längre osv och om i.XRC 500 eller Monster 77 vore lämpligare. Skidorna kan man eventuellt lämna tillbaka på öppet köp eller kolla om priset verkligen är lägre eller något så att det går att ordna, så skit i det faktumet just nu.)</em></p><p>Har du redan köpt ett par lagg menar du? Har inte hört talats om i.XRC Pro, och hittade den heller inte på Heads hemsiida, låter som en juniorskida till namnet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lima-ko, post: 234924, member: 15091"] [i]...rör sig i nuläget inte om några som helst avancerade grejer och jag antar att man klarar av enklare saker med ett helt vanligt par skidor?[/i] Självklart fungerar en helt vanlig pistskida att hoppa med, åka pipe, och även åka lite puder med (det blir bara lite svårare). Åka baklänges går också det bra, ska du börja landa baklänges i lite större hopp så kan det bli problem med en helt platt bakändå. En liten "turn up tail" som var Fischers benämning på det funkar dock lika bra som en fulltwin om vi inte pratar landning i djupt puder, mycket slask och/elller hopp över 10-15 m. [i]Jag är bara 172 lång eller något, eventuellt uppemot 174, 27 år gammal så jag växer inte längre. Styrketränar mestdels styrkelyftinspirerat så jag borde ha ok benstyrka för min vikt som för tillfället har legat runt 82 flera månader men om jag bara börjar äta igen så börjar den väl gå uppåt igen.[/i] Längden din spelar inte in speciellt mycket, men att du väger 82 kg och har starka ben gör det desto mer. Pröva den här mallen [URL]https://www.freeride.se/content/92/[/URL] för att få en susning om vilken ungefärlig längd du ska välja på dina lagg. [i]Bör jag ha ett par "stelare" skidor trots att jag är noob/"medel-"-åkare för att jag väger en del och senare kanske mer / kroppslängd och antagligen har lite mer benstyrka eller vad är lämpligt?[/i] Att du väger 82 kg (och kanske går upp lite) och har mycket benstyrka är självklart en stor fördel. Kan du med rätt teknik få ut de 82 kilona i skidorna så kommer en för mjuk skida bli för klen för dig. Men innan du kommer dit så kommer en alldeles för styv skida vara helt värdelös, stötig, inte svara tillräckligt snabbt osv. Så ngt mittemellan är la att föredra. [i]Ger ett par bredare skidor mer eller mindre fart?[/i] Mindre fart för att friktionen mot underlaget ökar, jfr störtlopp (långa smala) mot slalom (kortare och bredare). [i]Bör man ha bredare skidor om man väger mer eller är det skitsamma?[/i] Nej, inte förslagvis, Herman väger mkt och kör på lika smala skidor som alla andra på världscupen. I djupt puder dock kommer ju en tung åkare att sjunka lättare än en lätt, större massa, men det beror ju på att underlaget tillåter det. [i]* Är Head i.XRC 300 ok skidor för mig? Eller bör man ha något mer avancerat som i.XRC 500? * Salomon X-Wing 8 och Fischer RX4 (eller var det RC?) verkar ju också ligga i den där klassen, likaså K2 3com, 4com och 5com. * K2 Stryker verkar enligt K2s sida för "var man åker" lämpliga för mycket pist, men de är rätt dyra, overkill?[/i] Jag har varken kört XRC 300 eller 500 men däremot storebror 1200 SW och den älskar jag. Utifrån dina kunskaper skulle nog 300 duga, men det ändå som skiljer den och 500 är enligt Head de lite mer förlåtande konstruktion. Och med din vikt och dina starka ben tror jag att 300 fort kan bli mesig, därav är 500 ett bättre alternativ. För X-Wing 8 tycker jag samma sak gäller som för Monster 77 (här under), bra skida men inte optimal för piståkning. Det handlar om vad du vill prioritera, grymt bra i pisten eller bra på de flesta underlag, det går inte att få allt. Den dära Stryker hittar jag inte på K2s sida, länka. [i]Andra människor på ett träningsforum har gett tips om bl.a. Head Monster 77 och Rossignol B2. Är Monster 77 en bättre skida för mig än i.XRC-serien? Det står ju mer offpistgrejer på den och den är ju bredare, men är den sämre för mig i pist? Klurade på att kanske dra en beställning från tyska ebay för att få ner priset lite isf.[/i] Monster 77 och B2 kommer alltid upp som förslag. Helt ok skidor, men jobbigt att lära sig kanta riktigt bra med den lite bredare midjan. Skulle du sen bli biten och vilja kanske pröva på lite puder så vill du ha en lite bredare skida, som då kommer vara ca 90 mm midja kanske, då är den alldeles för nära de ovan två nämnda. Då tycker jag det är bättre att nu köpa en ren pistskida och sen komplettera om några år med en allroundskida för åkning i mestadels opistad terräng. [i]Andra tips? Twintip och jättefeta skidor antar jag är rätt onödigt?[/i] Ja. [i](Egentligen har vi redan tagit ett par i.XRC Pro på en dag då det var ett speciellt pris, sades det, men de verkar inte finnas på heads sida utan bara i vissa tyska, holländska och öterrikiska webshoppar. Modellen verkar väldigt lik eller exakt likadan som i.XRC 300 men jag undrar om den kanske är dum och för enkel med tanke på att jag inte växer längre osv och om i.XRC 500 eller Monster 77 vore lämpligare. Skidorna kan man eventuellt lämna tillbaka på öppet köp eller kolla om priset verkligen är lägre eller något så att det går att ordna, så skit i det faktumet just nu.)[/i] Har du redan köpt ett par lagg menar du? Har inte hört talats om i.XRC Pro, och hittade den heller inte på Heads hemsiida, låter som en juniorskida till namnet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd för mestadels piståkning av nyb-medelåkare
Tillbaka
Topp