Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd för mestadels piståkning av nyb-medelåkare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="aliquis" data-source="post: 235355" data-attributes="member: 69371"><p>Tack så mycket för alla svar.</p><p></p><p>Ringde bort till Head och hörde mig för och Pro är en europaskida (frågade om det var det, så vem vet) och han visste att den gjordes/såldes speciellt för team sportia. Han visste inte vad den innehöll eller var baserad på men den har precis samma techspecs som i.XRC 300 och identiska eller väldigt lika mått så det är antagligen bara en i.XRC 300 med annat namn skulle jag tro. 3000kr kostade den då som sagt.</p><p></p><p>Jag har använt skidlängdsguiden på <a href="https://www.freeride.se/content/92/" target="_blank">https://www.freeride.se/content/92/</a> och det verkar som att jag snarare skall ha en skida som är 172 eller 177 cm än 163 cm, jag hade fått uppfattningen att carvingskidor skulle vara kortare än en själv men det skriptet brydde sig ju mest om vikten, är det det man skall gå efter? Vilket av 172 eller 177 tror ni är vettigast?</p><p></p><p>Lima-ko:</p><p>Gick förbi Stadium idag och i.XRC-skidorna har också en liten "uppåtböj" i bakänden, så de är inte helt raka iaf. Fann inga direkt andra skidor där som matchade det jag hade kollat på, de hade ett par Salomon X-wing 10 men de är lite dyra (5000) och 74mm breda.</p><p></p><p>K2 Stryker kan jag nog inte länka till då hela K2s sida väl var flashuppbyggd, hatar flash i största allmänhet och som i det här fallet är det ju helt värdelöst. Tror den tillhörde Apacheserien.</p><p></p><p>Men skippar Salomon X-wing 8, Rossignol B2 och Monster 77orna då, vet inte riktigt vilka fler skidor som kan vara aktuella då.</p><p></p><p>Mailade en av tyskarna som sålde skidor på ebay och ett par Head i.XRC 500 gick på 299 euro i tyskland plus 28 euro i frakt till sverige, dvs landar på 327 euro och 2958kr. Det är 42kr billigare än Pro och 442kr billigare än 300 här i Sverige. i.XRC går på 4495kr på Stadium....</p><p></p><p>Lite sugen på att försöka lämna tillbaka pron och ta en sådan istället då.</p><p></p><p>Tack för ditt utförliga svar!</p><p></p><p>Carl R:</p><p>Ok, jo att hyra vore kanske ett vettigt alternativ, speciellt för oss som kanske ändå inte kommer iväg så mycket, men man inbillar sig ju att det är dyrt per tillfälle (och det antar jag att det är?) och att man kommer billigare undan på lite sikt genom att ha ett par egna skidor. Och ja, jag kommer säkert vilja ha ner farten ofta genom att sladda bort den.</p><p></p><p>Skärningsradien på både i.XRC Pro, 300 och 500 ligger väl på 16.9m vid 177cm, tror den var nere emellan 14 o 15meter på 163cm skidan. Så en 172cm-skida hamnar kanske runt 16 då? Det är väl ganska stort? Mer "sväng" är säkert praktiskt men jag har ingen koll på vilka skidor som erbjuder det.</p><p></p><p>"Så frågan är, vill du hålla ner farten genom att sladda?</p><p>Vill du åka fort eller vill du kunna svänga cirklar i backen?</p><p>Hur du än gör måste du kompromissa på flera områden. Därför bör du själv testa så många skidor som möjligt."</p><p></p><p>Antagligen ja på båda frågorna ovan.</p><p></p><p>Jag hade tänkt svara tidigare men det blev bara ett halvfärdigt svar som väntade på att skrivas färdigt och ett tryck på Spara.</p><p></p><p>Än en gång tack för era förslag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="aliquis, post: 235355, member: 69371"] Tack så mycket för alla svar. Ringde bort till Head och hörde mig för och Pro är en europaskida (frågade om det var det, så vem vet) och han visste att den gjordes/såldes speciellt för team sportia. Han visste inte vad den innehöll eller var baserad på men den har precis samma techspecs som i.XRC 300 och identiska eller väldigt lika mått så det är antagligen bara en i.XRC 300 med annat namn skulle jag tro. 3000kr kostade den då som sagt. Jag har använt skidlängdsguiden på [URL]https://www.freeride.se/content/92/[/URL] och det verkar som att jag snarare skall ha en skida som är 172 eller 177 cm än 163 cm, jag hade fått uppfattningen att carvingskidor skulle vara kortare än en själv men det skriptet brydde sig ju mest om vikten, är det det man skall gå efter? Vilket av 172 eller 177 tror ni är vettigast? Lima-ko: Gick förbi Stadium idag och i.XRC-skidorna har också en liten "uppåtböj" i bakänden, så de är inte helt raka iaf. Fann inga direkt andra skidor där som matchade det jag hade kollat på, de hade ett par Salomon X-wing 10 men de är lite dyra (5000) och 74mm breda. K2 Stryker kan jag nog inte länka till då hela K2s sida väl var flashuppbyggd, hatar flash i största allmänhet och som i det här fallet är det ju helt värdelöst. Tror den tillhörde Apacheserien. Men skippar Salomon X-wing 8, Rossignol B2 och Monster 77orna då, vet inte riktigt vilka fler skidor som kan vara aktuella då. Mailade en av tyskarna som sålde skidor på ebay och ett par Head i.XRC 500 gick på 299 euro i tyskland plus 28 euro i frakt till sverige, dvs landar på 327 euro och 2958kr. Det är 42kr billigare än Pro och 442kr billigare än 300 här i Sverige. i.XRC går på 4495kr på Stadium.... Lite sugen på att försöka lämna tillbaka pron och ta en sådan istället då. Tack för ditt utförliga svar! Carl R: Ok, jo att hyra vore kanske ett vettigt alternativ, speciellt för oss som kanske ändå inte kommer iväg så mycket, men man inbillar sig ju att det är dyrt per tillfälle (och det antar jag att det är?) och att man kommer billigare undan på lite sikt genom att ha ett par egna skidor. Och ja, jag kommer säkert vilja ha ner farten ofta genom att sladda bort den. Skärningsradien på både i.XRC Pro, 300 och 500 ligger väl på 16.9m vid 177cm, tror den var nere emellan 14 o 15meter på 163cm skidan. Så en 172cm-skida hamnar kanske runt 16 då? Det är väl ganska stort? Mer "sväng" är säkert praktiskt men jag har ingen koll på vilka skidor som erbjuder det. "Så frågan är, vill du hålla ner farten genom att sladda? Vill du åka fort eller vill du kunna svänga cirklar i backen? Hur du än gör måste du kompromissa på flera områden. Därför bör du själv testa så många skidor som möjligt." Antagligen ja på båda frågorna ovan. Jag hade tänkt svara tidigare men det blev bara ett halvfärdigt svar som väntade på att skrivas färdigt och ett tryck på Spara. Än en gång tack för era förslag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd för mestadels piståkning av nyb-medelåkare
Tillbaka
Topp