Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Köpråd, hjälp en tjomme i nöd
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 931505" data-attributes="member: 60010"><p>J_Gabrielsson, du beter dig som ett svin, sluta skriva i trådar om du inte har något vettigt att tillföra.</p><p></p><p>Som svar på frågan.</p><p>Skidlängd är väldigt individuellt och kommer även ändras med åren. När jag var yngre ville jag ha kortare skidor men numera känns allt under 190 som kort (friåkningskidor). Har själv varit mycket i Vemdalen och det är oftast ganska isigt, iallafall på baksidan av berget och lutningen är ganska modest. Det jag hade valt i ditt läge vore en relativt styv storslalomskidsradie 20m (+- 3 m) med en vanlig smal midja om du inte ska köra våråkningen och en midja runt 90 mm (+-10 mm) om du även kommer köra under vårslasket.</p><p></p><p>Med tanke på din vikt hade en skida i den högre prisklassen (5000 kr +) varit att rekommendera men med tanke på, vad som verkar vara, din inte så stora erfarenhet kanske du klarar dig med en lite billigare skida. Här utgår jag ifrån att de dyrare segmentet skidor generellt brukar vara styvare, både flex och vridstyvmässigt vilket är att föredra om man har mycket muskelstyrka.</p><p></p><p>Ett förslag skulle kunna vara <a href="https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/volkl/kendo.html." target="_blank">https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/volkl/kendo.html.</a> 90 ish midja, vridstyv, bra kantgrepp men ändå relativt lekfull och kommer bära hyffsat i vårslask och bör kunna plöja igenom sport/påsklovspucklar på ett schysst sätt.</p><p></p><p>Hoppas detta hjälpte dig lite.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 931505, member: 60010"] J_Gabrielsson, du beter dig som ett svin, sluta skriva i trådar om du inte har något vettigt att tillföra. Som svar på frågan. Skidlängd är väldigt individuellt och kommer även ändras med åren. När jag var yngre ville jag ha kortare skidor men numera känns allt under 190 som kort (friåkningskidor). Har själv varit mycket i Vemdalen och det är oftast ganska isigt, iallafall på baksidan av berget och lutningen är ganska modest. Det jag hade valt i ditt läge vore en relativt styv storslalomskidsradie 20m (+- 3 m) med en vanlig smal midja om du inte ska köra våråkningen och en midja runt 90 mm (+-10 mm) om du även kommer köra under vårslasket. Med tanke på din vikt hade en skida i den högre prisklassen (5000 kr +) varit att rekommendera men med tanke på, vad som verkar vara, din inte så stora erfarenhet kanske du klarar dig med en lite billigare skida. Här utgår jag ifrån att de dyrare segmentet skidor generellt brukar vara styvare, både flex och vridstyvmässigt vilket är att föredra om man har mycket muskelstyrka. Ett förslag skulle kunna vara [URL]https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/volkl/kendo.html.[/URL] 90 ish midja, vridstyv, bra kantgrepp men ändå relativt lekfull och kommer bära hyffsat i vårslask och bör kunna plöja igenom sport/påsklovspucklar på ett schysst sätt. Hoppas detta hjälpte dig lite. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Köpråd, hjälp en tjomme i nöd
Tillbaka
Topp