Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Köpråd, hjälp en tjomme i nöd
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 931904" data-attributes="member: 60010"><p>Jag håller helt med de som skrivit att man ska söka först, Det skall man göra i nästan alla lägen. Dock måste jag säga att just skidval är något som är grymt individuellt. Därför är det nästan alltid någon omständighet som gör att de tidigare trådarna inte passar in på just den skida man själv är ute efter. I detta fall vill killen ha något som fungerar i svenska fjällen, inte behöver gå i park eller offpist och ska passa en kille som har ganska mycket muskelstyrka men begränsad erfarenhet. </p><p></p><p>Att bara be killen att söka är inte till någon hjälp om en relevant tråd inte står att finna. det jag personligen brukar göra om jag tycker att en sökning hade varit till hjälp är följande.</p><p></p><p>1. söker upp den tråden som jag tycker att trådskaparen skulle ha läst i första hand.</p><p>2. länkar den tråden i samband med en uppmaning att söka nästa gång.</p><p></p><p>Finns inte den tråden trådskaparen egentligen skulle ha läst så är hans tråd alltså motiverad då den tillför NY information till forumet.</p><p></p><p>genom att följa ovanstående punktlista får man både en trevligare atmosfär på forumet samtidigt som man lär och visar nya medlemmar att det faktiskt finns en helt otrolig mängd erfarenheter och information att finna i gamla trådar i detta forum.</p><p></p><p>Alltså, se skillnaden på "HJÄLP HUR GÖR JAG 360" (vilket är väldigt generellt och är lika för alla) och "vilka skidor bör jag välja baserat på denna fakta om mig själv".</p><p></p><p>Och om ni ska börja dra upp regler:</p><p></p><p>1. Allmänna regler</p><p></p><p>1.1 Sundhet och "netiketten"</p><p>På Freeride försöker vi så långt det är möjligt följa den så kallade "netiketten" i de fall våra regler inte kan tillämpas direkt. För att sajten ska fungera måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Tänk särskilt på att:</p><p></p><p> Vara trevlig och respektera andras åsikter.</p><p></p><p> Absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller kränkande.</p><p></p><p> Använda sunt förnuft. Om du är osäker om det är ok att skriva något, skriv det inte!</p><p></p><p>1.3 Ansvar och innehåll</p><p>Du är själv ansvarig för innehållet du skriver på Freeride. Texten får inte innehålla:</p><p></p><p>Personangrepp</p><p></p><p>2.3 När du svarar på en tråd</p><p></p><p> Håll dig till trådens ämne.</p><p></p><p>2.4 Diskussioner och personangrepp</p><p>Även om livliga och konstruktiva debatter är positiva så tolereras inte personangrepp. Tänk efter noga om det verkligen är värt att posta ett elakt och upprört inlägg. Om du har problem med en annan medlems kommentar eller inlägg så SVARA INTE med ytterligare text som kan förvärra situationen. Anmäl inlägget genom att trycka på [!]-ikonen så kan Freeride undersöka tråden och ta till lämpliga åtgärder.</p><p></p><p>Trådskaparen har fått, så vitt jag förstår efter hans kommentar kring mitt inlägg, fått svar på sin fråga och är nöjd med detsamma. Alltså kan nog denna tråd anses som avklarad...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 931904, member: 60010"] Jag håller helt med de som skrivit att man ska söka först, Det skall man göra i nästan alla lägen. Dock måste jag säga att just skidval är något som är grymt individuellt. Därför är det nästan alltid någon omständighet som gör att de tidigare trådarna inte passar in på just den skida man själv är ute efter. I detta fall vill killen ha något som fungerar i svenska fjällen, inte behöver gå i park eller offpist och ska passa en kille som har ganska mycket muskelstyrka men begränsad erfarenhet. Att bara be killen att söka är inte till någon hjälp om en relevant tråd inte står att finna. det jag personligen brukar göra om jag tycker att en sökning hade varit till hjälp är följande. 1. söker upp den tråden som jag tycker att trådskaparen skulle ha läst i första hand. 2. länkar den tråden i samband med en uppmaning att söka nästa gång. Finns inte den tråden trådskaparen egentligen skulle ha läst så är hans tråd alltså motiverad då den tillför NY information till forumet. genom att följa ovanstående punktlista får man både en trevligare atmosfär på forumet samtidigt som man lär och visar nya medlemmar att det faktiskt finns en helt otrolig mängd erfarenheter och information att finna i gamla trådar i detta forum. Alltså, se skillnaden på "HJÄLP HUR GÖR JAG 360" (vilket är väldigt generellt och är lika för alla) och "vilka skidor bör jag välja baserat på denna fakta om mig själv". Och om ni ska börja dra upp regler: 1. Allmänna regler 1.1 Sundhet och "netiketten" På Freeride försöker vi så långt det är möjligt följa den så kallade "netiketten" i de fall våra regler inte kan tillämpas direkt. För att sajten ska fungera måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Tänk särskilt på att: Vara trevlig och respektera andras åsikter. Absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller kränkande. Använda sunt förnuft. Om du är osäker om det är ok att skriva något, skriv det inte! 1.3 Ansvar och innehåll Du är själv ansvarig för innehållet du skriver på Freeride. Texten får inte innehålla: Personangrepp 2.3 När du svarar på en tråd Håll dig till trådens ämne. 2.4 Diskussioner och personangrepp Även om livliga och konstruktiva debatter är positiva så tolereras inte personangrepp. Tänk efter noga om det verkligen är värt att posta ett elakt och upprört inlägg. Om du har problem med en annan medlems kommentar eller inlägg så SVARA INTE med ytterligare text som kan förvärra situationen. Anmäl inlägget genom att trycka på [!]-ikonen så kan Freeride undersöka tråden och ta till lämpliga åtgärder. Trådskaparen har fått, så vitt jag förstår efter hans kommentar kring mitt inlägg, fått svar på sin fråga och är nöjd med detsamma. Alltså kan nog denna tråd anses som avklarad... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Köpråd, hjälp en tjomme i nöd
Tillbaka
Topp