Köpråd inför kommande säsong

krutgunnar

Ny medlem
Blir min tredje säsong som skidåkare nu till vintern och har för tillfället ett par Rossignol Viper 2011 inhandlade på XXL örebro att åka på. Trivs med dessa skidor förutom att dom är så förbövelens tunga.

Söker nu tips på pistskidor som är någolunda roliga att leka ekorrn satt i granen med i parken men endå mest inriktning på pisten.

gärna tips på bra pjäxor också då min fattiga granne vill köpa hela mitt set.

Reserverar mig för eventuella stavfel och grammatiska besudlingar då jag är en bortskämd 90-talist.

EDIT: Rutten på att koppla rätt produkt var jag tydligen också.

Senast ändrad:
har dålig koll på just detta segment av skidor. MEN, på pjäxsidan bör du gå till en bra butik som även tillpassa pjäxan tills du blir nöjd. Finns ingen pjäxa som man kan säga att den passar dig, utan att du har provat den.

Salomon har dock en teknologi som heter custom shell. Det betyder att skalet värms upp och blir då mjukt. Du sätter i foten, och då formar sig pjäxan efter din fot. Detta kan nog passa många, men inte alla. Så åk till en bra bootfitter och se till att få ett par som passar dig :)

Där ser man.

Är jag ensam om att köra tattarverisionen av custom shell med att varje natt innan åkning kasta in pjäxorna i torkskåpet ett par timmar?

Någon som vet en bra alpinbutik i närheten av Örebro?

Känns som att pojkarna/flickorna på Intersport inte dryper av kunskap inom området.

Tittat lite på Salomon Twenty Twelve. Verkar vara fina plankor och dom har ju fått bra kritik. Dock verkar det som om folk tror att dom är värda guld och gröna ängar begagnade.

Lanna säljer dessa med STH 12 bindningar för ~4200 verkar det vara ett vettigt köp för en halvnybörjare?

atomic punx 2013 och atomic ffg 14 för 3600 på sportconrad. det är ju ett schysst pris...
dom har paket pris om man köper pjäxor, skidor och bindningar sammtidigt.:D

Senast ändrad:
krutgunnar sa:
Tittat lite på Salomon Twenty Twelve. Verkar vara fina plankor och dom har ju fått bra kritik. Dock verkar det som om folk tror att dom är värda guld och gröna ängar begagnade.

Lanna säljer dessa med STH 12 bindningar för ~4200 verkar det vara ett vettigt köp för en halvnybörjare?
Jag hoppas verkligen inte att du drar min annons på 2012'an över denna kam?! Mina har dels en väldigt dyr bindning och är helt nypreppade och handslipade (Länna tar nog minst 200:- för det...)

2012'an är en grym allroundskida, klart underskattat konstruktioner med bra mix av stabilitet, pop och lekfullhet som ju twinrockern ger. Få skidor med twinrocker ger den stabiliteten som 2012'an har. Sen är även Line Chronic en bra allroundskida, men den är ju betydligt svårare att hitta bra pris på. Självklart finns det ju många flera fina modeller, men då är man verkligen ute efter ngt specifikt och priser rinner iväg!

Om Länna säljer den med STH12 Driver-bindningen och de faktiskt har den längd du behöver (de har ju inte 179) är det en helt okej deal. Om de säljer den med den enklare "vanliga" STH12 är det inte riktigt lika attraktivt. Sport-Conrad tar 4600:- för årets Rocker92 (samma skida) med STH12 Driver.

Hur lång är du och hur mycket väger du? Vi vet ju ungefär hur du vill åka, men hur mycket har du åkt/hur skicklig är du och var brukar du åka? Om du undrar mer om 2012'an/Rocker92 så är det bara att fråga på!

Ang. Punxen är det en ren parkskida och den FFG14-bindningen är inte en modell med Driver-tå och jag tycker inte riktigt den är värd de 3600:-.

Carled sa:
krutgunnar sa:

Jag hoppas verkligen inte att du drar min annons på 2012'an över denna kam?! Mina har dels en väldigt dyr bindning och är helt nypreppade och handslipade (Länna tar nog minst 200:- för det...)

2012'an är en grym allroundskida, klart underskattat konstruktioner med bra mix av stabilitet, pop och lekfullhet som ju twinrockern ger. Få skidor med twinrocker ger den stabiliteten som 2012'an har. Sen är även Line Chronic en bra allroundskida, men den är ju betydligt svårare att hitta bra pris på. Självklart finns det ju många flera fina modeller, men då är man verkligen ute efter ngt specifikt och priser rinner iväg!

Om Länna säljer den med STH12 Driver-bindningen och de faktiskt har den längd du behöver (de har ju inte 179) är det en helt okej deal. Om de säljer den med den enklare "vanliga" STH12 är det inte riktigt lika attraktivt. Sport-Conrad tar 4600:- för årets Rocker92 (samma skida) med STH12 Driver.

Hur lång är du och hur mycket väger du? Vi vet ju ungefär hur du vill åka, men hur mycket har du åkt/hur skicklig är du och var brukar du åka? Om du undrar mer om 2012'an/Rocker92 så är det bara att fråga på!

Ang. Punxen är det en ren parkskida och den FFG14-bindningen är inte en modell med Driver-tå och jag tycker inte riktigt den är värd de 3600:-.
Jag är 182 lång och väger 85 kg som max.

Jag har endast åkt i Säfsen (köpt en stuga där).

Åker de svarta backarna någorlunda bra, tycker att röda ger mest nöje när jag åker, känner att min utvecklingskruva har varit bra. ca 6 åkdagar totalt under 2 säsonger som har varit givande,(de dagar det inte har varit skridskor på förmiddag och vattenskidor på eftermiddag.)

Sambon beställde en tjejkompis-resa till Jordanien under december. Så är riktigt sugen att kasta ihop ett grabbgäng och fara ner till Val Thoren i Februari. (Givetvis bara för att kontra min avundsjuka över att inte få följa med till Jordanien.)

Snödjup

Tillbaka
Topp