Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Köpråd, pist/offpist bräda
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mats_Maverick" data-source="post: 498891" data-attributes="member: 69694"><p>Tre saker avgör hur stor eller lättkörd en bräda känns</p><p>a) effektiv kant dvs det du åker på när du har brädan på kant</p><p>F2 Elminator 168 eff kant 136cm</p><p>Libtech 172 cm lång eff kant är 131 cm</p><p>Nitron har 124 cm.</p><p>b) hur styv den är</p><p>c) radie</p><p></p><p>Själva totallängden har inte så stor betydelse för hur lätthanterlig brädan är. Puderbrädor har ex väldigt lång nos, men kort eff kant. 180 cm Pogo Longboard beter sig som en 160 cm bräda eftersom större delen av brädan är en LÅÅÅÅÅNG nos som ger flyt. Med rocker som en del Libtech-brädor får man samma effekt, en stor bräda att flyta med, men en realtivt liten effektiv kant/åkyta= det som är i kontakt när man skall vrida runt brädan. Eftersom en rockerbräda redan är böjd så svänger den snabbare i puder. Själv är jag 180 cm och äger ingen bräda under 170cm förutom en Burton Fish för björkskog.</p><p></p><p>Mitt stalltips är att F2n är den stabilaste brädan med bäst kantgrepp i pist, Libtechen är bäst i puder och Nitron är inte speciellt bra på något.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mats_Maverick, post: 498891, member: 69694"] Tre saker avgör hur stor eller lättkörd en bräda känns a) effektiv kant dvs det du åker på när du har brädan på kant F2 Elminator 168 eff kant 136cm Libtech 172 cm lång eff kant är 131 cm Nitron har 124 cm. b) hur styv den är c) radie Själva totallängden har inte så stor betydelse för hur lätthanterlig brädan är. Puderbrädor har ex väldigt lång nos, men kort eff kant. 180 cm Pogo Longboard beter sig som en 160 cm bräda eftersom större delen av brädan är en LÅÅÅÅÅNG nos som ger flyt. Med rocker som en del Libtech-brädor får man samma effekt, en stor bräda att flyta med, men en realtivt liten effektiv kant/åkyta= det som är i kontakt när man skall vrida runt brädan. Eftersom en rockerbräda redan är böjd så svänger den snabbare i puder. Själv är jag 180 cm och äger ingen bräda under 170cm förutom en Burton Fish för björkskog. Mitt stalltips är att F2n är den stabilaste brädan med bäst kantgrepp i pist, Libtechen är bäst i puder och Nitron är inte speciellt bra på något. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Köpråd, pist/offpist bräda
Tillbaka
Topp