Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Köpråd pistskidor (för en 50-åring)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 984504" data-attributes="member: 13863"><p>Yo ... du är förskräckligt gammal. ;-)</p><p></p><p>Personligen gillar jag skarpt den exakta känslan och snabba kantväxlingen hos ett par smalare skidor och tycker att ett par bredare kan bli i jobbigaste laget när det ska köras pist. Det är ingen tvekan om att de bästa breda skidorna ger ett kantgrepp som är lika bra som hos ett par smalare skidor men vägen dit är lite längre och när man väl ligger på kant är man ganska sårbar ... ett felskär är svårt att reparera. De bredare skidorna ger också en viss stylteffekt som kräver mer aktiv och kraftfull åkning, oftast svårare att slököra/cruisa. Har man lite slitna knän och höfter ska man se upp! De glänser framförallt när underlaget är uppkört och flyter på bra när ett par smalare skidor riskerar att skära ned.</p><p></p><p>Jag har själv ett par Völkl The Code Speedwall som är nya för säsongen. Har kört dem några dagar i blandade förhållande kring nollstrecket. Hårt, mjuk och uppkört. Känslan är exakt och välbalanserad som en premiumbil på lågprofildäck utan att för den skull vara stötig. Snarare mjuk och följsam ( lite magiskt faktiskt ...). Exakta i skäret som en raceskida men släpper lätt till sladd och är enkla att få upp på skär igen. Sannolikt tacka vare de låga tip- och tailrockraran ( ursäkta svengelskan). Det märkliga är att skidan fortsätter att vara exakt i skäret även när det är uppkört och sväljer det mesta i sin väg utan tendens till släpp ... bara att köra på! Skidan går i medelstora svängar vid lätt kantning men går att pressa till riktigt snäva svängar om man vill (kan)!</p><p></p><p>Nu är det inte så att jag bara kör smalt, utan har ett par 108 mm och ett par 117 mm oxå. Men jag tycker de görs sig bäst utanför pisten eller när det bjuds på riktigt mjuk piståkning.</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 984504, member: 13863"] Yo ... du är förskräckligt gammal. ;-) Personligen gillar jag skarpt den exakta känslan och snabba kantväxlingen hos ett par smalare skidor och tycker att ett par bredare kan bli i jobbigaste laget när det ska köras pist. Det är ingen tvekan om att de bästa breda skidorna ger ett kantgrepp som är lika bra som hos ett par smalare skidor men vägen dit är lite längre och när man väl ligger på kant är man ganska sårbar ... ett felskär är svårt att reparera. De bredare skidorna ger också en viss stylteffekt som kräver mer aktiv och kraftfull åkning, oftast svårare att slököra/cruisa. Har man lite slitna knän och höfter ska man se upp! De glänser framförallt när underlaget är uppkört och flyter på bra när ett par smalare skidor riskerar att skära ned. Jag har själv ett par Völkl The Code Speedwall som är nya för säsongen. Har kört dem några dagar i blandade förhållande kring nollstrecket. Hårt, mjuk och uppkört. Känslan är exakt och välbalanserad som en premiumbil på lågprofildäck utan att för den skull vara stötig. Snarare mjuk och följsam ( lite magiskt faktiskt ...). Exakta i skäret som en raceskida men släpper lätt till sladd och är enkla att få upp på skär igen. Sannolikt tacka vare de låga tip- och tailrockraran ( ursäkta svengelskan). Det märkliga är att skidan fortsätter att vara exakt i skäret även när det är uppkört och sväljer det mesta i sin väg utan tendens till släpp ... bara att köra på! Skidan går i medelstora svängar vid lätt kantning men går att pressa till riktigt snäva svängar om man vill (kan)! Nu är det inte så att jag bara kör smalt, utan har ett par 108 mm och ett par 117 mm oxå. Men jag tycker de görs sig bäst utanför pisten eller när det bjuds på riktigt mjuk piståkning. /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Köpråd pistskidor (för en 50-åring)
Tillbaka
Topp