Köpråd skidor och annat till alpsäsong

xudeus

Medlem
Tjenare tänkte dra min första säsong till alperna nu denna säsong, letar därmed efter nya skidor och annan utrustning.

Har kollat på nedanstående grejer, skulle ni rekommendera några andra?

Skidor: Salomon QST 106 17/18 (188cm)
Bidning: Salomon Guardian MNC 16 S Incl. Brake 16/17
Pjäxa: Salomon QST PRO 120 17/18

Är 191cm och väger cirka 84kg, åker bra i pist men aldrig riktigt testat på offpist. Har funderat en del på Salomon QST 118, men har inte råd att skaffa två par skidor är därför lite osäker på hur bra de presterar i pisten. Är dock iofs lite osäker på hur bra QST 106 presterar i offpisten ;)

Så fungerar ovanstående grejer för en "normal" säsong i alperna eller bör jag satsa på tex ett par bredare skidor?

eller ni kanske rekommenderar att jag ska köpa "allt" när jag väl är där nere?

/ Joel

Skidorna har jag ingen aning om de är bra. Men något i 105-115 är det du borde kolla på, så helt fel ute är du inte. Du borde nog även kolla in Opinion 108, Atris, och kanske även Rocker2 108 om de fortfarande går att få tag på. Bindingarna är det inget fel på heller.
Pjäxorna däremot ska du köpa där. Du kan testa i lugn och ro, samt göra justeringar vid behov.

Kul att du ska åka till alperna!
Jag rekommenderar att först och främst satsa på ett par bra pjäxor! Och då menar jag inte bra som i bäst i test och "alla säger att det är en asbra pjäxa", utan en pjäxa som verkligen passar din fot! Gå till en bra skidbutik med en bra bootfitter så får du rätt hjälp och vägledning.

När det gäller skidor och bindningar är det så mycket smaksak. Det bästa är att prova sig fram! Se också skidor mer som en förbrukningsvara, som är lättare att byta ut än pjäxor. Mitt bästa tips är att när du kommit fram till en skida du kan tänka dig, köp en begagnad och börja säsongen. Prova dina kompisars, åk på skidtest och köp ett par nya först när du vet vilka du vill ha. Lycka till!

Om du är ny på att åka off pist så rekommenderar jag verkligen att lägga mest energi att söka information och kunskap om säkerhetstänk, lavinrisk osv. Gå gärna en kurs, kolla typ svelav.se . Se till att du har rätt utrustning och framförallt träna på att använda den. Går också att söka massa information på nätet, och finns bra enkla böcker, typ "Lavinsäkerhet" (se länk). Och framförallt, gör till vana att ha en öppen dialog om lavintänk med dina skidpolare ute på fjället! Ta del av andras tankesätt erfarenheter och sök aktivt kunskap! Tyvärr är det väldigt vanligt med stor okunskap och nonchalans ute i bergen. Lika mycket som vi älskar bergen och snön, är den vår fiende. Och vi måste lära oss att spela på naturens premisser för att undvika stora trauman.

https://www.adlibris.com/se/bok/lav...gUUJeqnUwIM464vVIkDTGUN0z4gpuJExoCJv4QAvD_BwE

Vill inte låta som en en tråkig gammal tant, men lovar att inte blir kul att åka hem en polare kort från säsongen. Hoppas du hittar prylar du kommer trivas med och att du får en asgrym säsong! Ha så kul!

Tänk på att bindningen du länkar till är storlek small (S). Finns i large också.
Tror gränsen ligger på 325mm sullängd (yttermått) för small.

Tack för alla svar!

Har börjat fundera lite på om kanske QST 99 passar mig bättre men är väldigt osäker. Tänker att den tex passar bättre för att tura pga att den både är något lättare samt att ifall man åker brant i hårdare snöförhållandena så har den något bättre grepp.

Vilken skida skulle ni rekommendera till någon som ska åka på sin första säsong och bara ska inhandla en skida för hela säsongen? Funderat en hel del på att åka till Chamonix så ni kan ju anta att jag åker dit ifall valet av ort skulle spela in på vilken skida ni hade valt :)

Det behöver ju btw inte vara någon skida i Salomons QST-linje utan rekommendera helt enkelt den skida du hade köpt utifrån mina erfarenheter.

mvh

Senast ändrad:
Jag kan bara fylla på med att rätt pjäxa är absolut viktigast. Ska sitta bra men också vara skön att både åka och gå i (IOM att du ska tura).

Skidan bör testas, men jag har alltid köpt mina i blindo trots detta. Salomon QST106 188cm är enligt mig en roligt rolig skida men för lätt när man vill köra fort eller i stökig snö och då är jag 5cm/5kg kortare och lättare än du. Men allt beror på din åkstil, dumt att prata modell om vi inte vet hur du åker och vad du vill få ut av en skida. Åker du lättare med kortare svängar så kanske qst106 är kanon! Åker du däremot lite tyngre/hårdare, lite större svängar eller vill ha lite mer hjälp i stökig snö så skulle jag kolla på en lite köttigare skida för din längd. Qst99 är för smal för en hel säsong om inte superfokus blir på långa turer/pist.

Vad gäller bindningar så har du marker- vs Salomon-lägren. Tror inte du kommer känna så stor skillnad nedför (om detta tvista de lärde), men kanske uppför om du ska Tura längre turer. Då kan du vilja ha en lättare bindning, med möjlighet för fler gålägen.

Oavsett så kommer du åka in dig på skida och bindning så det blir kanon. Kanske värt att kolla begagnade skidor och lägga pengarna på en riktigt bra pjäxa?

Senast ändrad:
Kul att du ska säsonga i alperna! Jag sällar mig till föregående talare och rekommenderar att du lägger pengarna på en riktigt bra pjäxa som passar din fot och åkstil. Gå till en alpinbutik med bootfitters.

Skidor och bindningar hade jag köpt på plats om du inte har något på lut till kanonpris här hemma. Ofta kan du deala med lokala skiduthyraren om att köpa loss en begagnad skida med bara några veckors åk på nacken. Tänk på att snön här hemma i norden och den i alperna skiljer sig åt ganska mycket. Teståk och se vad som passar din åkning. Själv har jag med jämna mellanrum köpt grisen i säcken, men å andra sidan åker man på tre dagar in sig på (nästan) vilka lagg som helst. Fast man kan bli besviken och förbannad. Det har också hänt.

Har du liten erfarenhet av offpist, gå en lavinkurs. Åk inte utan lavinrygga, sond och alla andra pryttlar och se till att du kan använda dem när det väl gäller. Lyssna framförallt till det egna förnuftet, inte polarna (eller resten av puderpundarna, om du inte tycker det verkar vettigt). Trycket i liftkön efter ett nattligt jättedump är stort- och man påverkar varandra ofta till att ta riskabla beslut. Åre har bra lavinkurser, men det finns även i alperna. Jag håller med Stenhoos ovan- okunskapen är ofta stor i bergen.

Lycka till!

De innan mig har sagt mkt klokt.
Men köp inte smalare skida än 106 om du bara har en skida under en säsong i alperna är mitt råd.

Snödjup

Tillbaka
Topp