Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd skidor och annat till alpsäsong
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Stenhoos" data-source="post: 1090383" data-attributes="member: 146326"><p>Kul att du ska åka till alperna!</p><p>Jag rekommenderar att först och främst satsa på ett par bra pjäxor! Och då menar jag inte bra som i bäst i test och "alla säger att det är en asbra pjäxa", utan en pjäxa som verkligen passar din fot! Gå till en bra skidbutik med en bra bootfitter så får du rätt hjälp och vägledning. </p><p></p><p>När det gäller skidor och bindningar är det så mycket smaksak. Det bästa är att prova sig fram! Se också skidor mer som en förbrukningsvara, som är lättare att byta ut än pjäxor. Mitt bästa tips är att när du kommit fram till en skida du kan tänka dig, köp en begagnad och börja säsongen. Prova dina kompisars, åk på skidtest och köp ett par nya först när du vet vilka du vill ha. Lycka till!</p><p></p><p>Om du är ny på att åka off pist så rekommenderar jag verkligen att lägga mest energi att söka information och kunskap om säkerhetstänk, lavinrisk osv. Gå gärna en kurs, kolla typ svelav.se . Se till att du har rätt utrustning och framförallt träna på att använda den. Går också att söka massa information på nätet, och finns bra enkla böcker, typ "Lavinsäkerhet" (se länk). Och framförallt, gör till vana att ha en öppen dialog om lavintänk med dina skidpolare ute på fjället! Ta del av andras tankesätt erfarenheter och sök aktivt kunskap! Tyvärr är det väldigt vanligt med stor okunskap och nonchalans ute i bergen. Lika mycket som vi älskar bergen och snön, är den vår fiende. Och vi måste lära oss att spela på naturens premisser för att undvika stora trauman.</p><p></p><p> <a href="https://www.adlibris.com/se/bok/lavinsakerhet-9789163326684?gclid=CjwKCAjwlrnNBRBMEiwApKU4PGhEW2TyT9QAezdoqQ2xbhgUUJeqnUwIM464vVIkDTGUN0z4gpuJExoCJv4QAvD_BwE" target="_blank">https://www.adlibris.com/se/bok/lavinsakerhet-9789163326684?gclid=CjwKCAjwlrnNBRBMEiwApKU4PGhEW2TyT9QAezdoqQ2xbhgUUJeqnUwIM464vVIkDTGUN0z4gpuJExoCJv4QAvD_BwE</a></p><p></p><p>Vill inte låta som en en tråkig gammal tant, men lovar att inte blir kul att åka hem en polare kort från säsongen. Hoppas du hittar prylar du kommer trivas med och att du får en asgrym säsong! Ha så kul!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Stenhoos, post: 1090383, member: 146326"] Kul att du ska åka till alperna! Jag rekommenderar att först och främst satsa på ett par bra pjäxor! Och då menar jag inte bra som i bäst i test och "alla säger att det är en asbra pjäxa", utan en pjäxa som verkligen passar din fot! Gå till en bra skidbutik med en bra bootfitter så får du rätt hjälp och vägledning. När det gäller skidor och bindningar är det så mycket smaksak. Det bästa är att prova sig fram! Se också skidor mer som en förbrukningsvara, som är lättare att byta ut än pjäxor. Mitt bästa tips är att när du kommit fram till en skida du kan tänka dig, köp en begagnad och börja säsongen. Prova dina kompisars, åk på skidtest och köp ett par nya först när du vet vilka du vill ha. Lycka till! Om du är ny på att åka off pist så rekommenderar jag verkligen att lägga mest energi att söka information och kunskap om säkerhetstänk, lavinrisk osv. Gå gärna en kurs, kolla typ svelav.se . Se till att du har rätt utrustning och framförallt träna på att använda den. Går också att söka massa information på nätet, och finns bra enkla böcker, typ "Lavinsäkerhet" (se länk). Och framförallt, gör till vana att ha en öppen dialog om lavintänk med dina skidpolare ute på fjället! Ta del av andras tankesätt erfarenheter och sök aktivt kunskap! Tyvärr är det väldigt vanligt med stor okunskap och nonchalans ute i bergen. Lika mycket som vi älskar bergen och snön, är den vår fiende. Och vi måste lära oss att spela på naturens premisser för att undvika stora trauman. [URL]https://www.adlibris.com/se/bok/lavinsakerhet-9789163326684?gclid=CjwKCAjwlrnNBRBMEiwApKU4PGhEW2TyT9QAezdoqQ2xbhgUUJeqnUwIM464vVIkDTGUN0z4gpuJExoCJv4QAvD_BwE[/URL] Vill inte låta som en en tråkig gammal tant, men lovar att inte blir kul att åka hem en polare kort från säsongen. Hoppas du hittar prylar du kommer trivas med och att du får en asgrym säsong! Ha så kul! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd skidor och annat till alpsäsong
Tillbaka
Topp