Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd skidor och annat till alpsäsong
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="chrillelille" data-source="post: 1090638" data-attributes="member: 149275"><p>Jag kan bara fylla på med att rätt pjäxa är absolut viktigast. Ska sitta bra men också vara skön att både åka och gå i (IOM att du ska tura).</p><p></p><p>Skidan bör testas, men jag har alltid köpt mina i blindo trots detta. Salomon QST106 188cm är enligt mig en roligt rolig skida men för lätt när man vill köra fort eller i stökig snö och då är jag 5cm/5kg kortare och lättare än du. Men allt beror på din åkstil, dumt att prata modell om vi inte vet hur du åker och vad du vill få ut av en skida. Åker du lättare med kortare svängar så kanske qst106 är kanon! Åker du däremot lite tyngre/hårdare, lite större svängar eller vill ha lite mer hjälp i stökig snö så skulle jag kolla på en lite köttigare skida för din längd. Qst99 är för smal för en hel säsong om inte superfokus blir på långa turer/pist.</p><p></p><p>Vad gäller bindningar så har du marker- vs Salomon-lägren. Tror inte du kommer känna så stor skillnad nedför (om detta tvista de lärde), men kanske uppför om du ska Tura längre turer. Då kan du vilja ha en lättare bindning, med möjlighet för fler gålägen.</p><p></p><p>Oavsett så kommer du åka in dig på skida och bindning så det blir kanon. Kanske värt att kolla begagnade skidor och lägga pengarna på en riktigt bra pjäxa?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="chrillelille, post: 1090638, member: 149275"] Jag kan bara fylla på med att rätt pjäxa är absolut viktigast. Ska sitta bra men också vara skön att både åka och gå i (IOM att du ska tura). Skidan bör testas, men jag har alltid köpt mina i blindo trots detta. Salomon QST106 188cm är enligt mig en roligt rolig skida men för lätt när man vill köra fort eller i stökig snö och då är jag 5cm/5kg kortare och lättare än du. Men allt beror på din åkstil, dumt att prata modell om vi inte vet hur du åker och vad du vill få ut av en skida. Åker du lättare med kortare svängar så kanske qst106 är kanon! Åker du däremot lite tyngre/hårdare, lite större svängar eller vill ha lite mer hjälp i stökig snö så skulle jag kolla på en lite köttigare skida för din längd. Qst99 är för smal för en hel säsong om inte superfokus blir på långa turer/pist. Vad gäller bindningar så har du marker- vs Salomon-lägren. Tror inte du kommer känna så stor skillnad nedför (om detta tvista de lärde), men kanske uppför om du ska Tura längre turer. Då kan du vilja ha en lättare bindning, med möjlighet för fler gålägen. Oavsett så kommer du åka in dig på skida och bindning så det blir kanon. Kanske värt att kolla begagnade skidor och lägga pengarna på en riktigt bra pjäxa? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd skidor och annat till alpsäsong
Tillbaka
Topp