Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd skidor och annat till alpsäsong
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mizze" data-source="post: 1090723" data-attributes="member: 156771"><p>Kul att du ska säsonga i alperna! Jag sällar mig till föregående talare och rekommenderar att du lägger pengarna på en riktigt bra pjäxa som passar din fot och åkstil. Gå till en alpinbutik med bootfitters. </p><p></p><p>Skidor och bindningar hade jag köpt på plats om du inte har något på lut till kanonpris här hemma. Ofta kan du deala med lokala skiduthyraren om att köpa loss en begagnad skida med bara några veckors åk på nacken. Tänk på att snön här hemma i norden och den i alperna skiljer sig åt ganska mycket. Teståk och se vad som passar din åkning. Själv har jag med jämna mellanrum köpt grisen i säcken, men å andra sidan åker man på tre dagar in sig på (nästan) vilka lagg som helst. Fast man kan bli besviken och förbannad. Det har också hänt. </p><p></p><p>Har du liten erfarenhet av offpist, gå en lavinkurs. Åk inte utan lavinrygga, sond och alla andra pryttlar och se till att du kan använda dem när det väl gäller. Lyssna framförallt till det egna förnuftet, inte polarna (eller resten av puderpundarna, om du inte tycker det verkar vettigt). Trycket i liftkön efter ett nattligt jättedump är stort- och man påverkar varandra ofta till att ta riskabla beslut. Åre har bra lavinkurser, men det finns även i alperna. Jag håller med Stenhoos ovan- okunskapen är ofta stor i bergen. </p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mizze, post: 1090723, member: 156771"] Kul att du ska säsonga i alperna! Jag sällar mig till föregående talare och rekommenderar att du lägger pengarna på en riktigt bra pjäxa som passar din fot och åkstil. Gå till en alpinbutik med bootfitters. Skidor och bindningar hade jag köpt på plats om du inte har något på lut till kanonpris här hemma. Ofta kan du deala med lokala skiduthyraren om att köpa loss en begagnad skida med bara några veckors åk på nacken. Tänk på att snön här hemma i norden och den i alperna skiljer sig åt ganska mycket. Teståk och se vad som passar din åkning. Själv har jag med jämna mellanrum köpt grisen i säcken, men å andra sidan åker man på tre dagar in sig på (nästan) vilka lagg som helst. Fast man kan bli besviken och förbannad. Det har också hänt. Har du liten erfarenhet av offpist, gå en lavinkurs. Åk inte utan lavinrygga, sond och alla andra pryttlar och se till att du kan använda dem när det väl gäller. Lyssna framförallt till det egna förnuftet, inte polarna (eller resten av puderpundarna, om du inte tycker det verkar vettigt). Trycket i liftkön efter ett nattligt jättedump är stort- och man påverkar varandra ofta till att ta riskabla beslut. Åre har bra lavinkurser, men det finns även i alperna. Jag håller med Stenhoos ovan- okunskapen är ofta stor i bergen. Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd skidor och annat till alpsäsong
Tillbaka
Topp