Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Köpråd: Skidor till medelåkare!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1270659" data-attributes="member: 175247"><p>Precis så ska det vara och att köpa pjäxor om man inte är van skidåkare är väldigt svårt. Det tar tid och erfarenhet att lära sig och förstå hur de ska sitta.</p><p>Det är också mycket viktigare för nöjet med skidåkningen att det blir rätt med pjäxorna jmf med skidorna.</p><p>De pjäxor som känns sköna när man provar dem är ALLTID för stora. De ska sitta som gjutna runt foten så att man knappt behöver spänna dem, om man behöver spänna mycket för att de ska sitta fixerade så får man tryckpunkter.</p><p>Det är foten som ska trycka ut pjäxan, inte tvärtom.</p><p>Och det ska tyvärr vara lite svårt att få av pjäxorna efter dagens skidåkning.</p><p></p><p>Jag blev ”pjäxfrälst” i början på 90-talet när jag investerade i ett par formsprutade Salomon SX 92 Equipe. Jag använde dessa tills de började falla sönder.</p><p>Har man lite besvärliga knölar på fötterna (förutom anklarna då), så krävs det nog en bootfitter kompetens för att hamna rätt. Eller ett par formsprutade pjäxor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1270659, member: 175247"] Precis så ska det vara och att köpa pjäxor om man inte är van skidåkare är väldigt svårt. Det tar tid och erfarenhet att lära sig och förstå hur de ska sitta. Det är också mycket viktigare för nöjet med skidåkningen att det blir rätt med pjäxorna jmf med skidorna. De pjäxor som känns sköna när man provar dem är ALLTID för stora. De ska sitta som gjutna runt foten så att man knappt behöver spänna dem, om man behöver spänna mycket för att de ska sitta fixerade så får man tryckpunkter. Det är foten som ska trycka ut pjäxan, inte tvärtom. Och det ska tyvärr vara lite svårt att få av pjäxorna efter dagens skidåkning. Jag blev ”pjäxfrälst” i början på 90-talet när jag investerade i ett par formsprutade Salomon SX 92 Equipe. Jag använde dessa tills de började falla sönder. Har man lite besvärliga knölar på fötterna (förutom anklarna då), så krävs det nog en bootfitter kompetens för att hamna rätt. Eller ett par formsprutade pjäxor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Köpråd: Skidor till medelåkare!
Tillbaka
Topp