Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd till föredetting
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 324725" data-attributes="member: 12152"><p>DIN-värdet är en standard för att ange fjäderspänningen på bindningarna. En grundinställning att utgå ifrån är att dela sin vikt med 10. Sök i ditt mentala arkiv från tävlingstiden så dyker nog det där upp ganska snart. </p><p></p><p>Utan kännedom om du ålder så tror jag att du bör ställa bindningarna på ca 10-11 för hård piståkning. Mer än så kräver god kännedom om vad det egentligen innebär och du bör vänta med att dra upp mer tills du vet vad som krävs. Optimalt är att ligga i mitten av skalan på bindningen. Du bör därför välja en bindning som har en dinskala minst till 14. Eftersom skidorna är så pass billiga skulle jag rekommendera att välja en riktigt bra bindning. De bästa valen tycker jag är Rossignol/LOOK FKS155/P15 (samma bindning med olika grafik) eller Salomon S914 Lab (observera skillnaden på "vanliga" 914 och LAB-versionen).</p><p></p><p>Salomon 916 är också en kanonbindning, men jag tror att den kombinationen kommer att bli lite väl bastant för en person av din vikt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 324725, member: 12152"] DIN-värdet är en standard för att ange fjäderspänningen på bindningarna. En grundinställning att utgå ifrån är att dela sin vikt med 10. Sök i ditt mentala arkiv från tävlingstiden så dyker nog det där upp ganska snart. Utan kännedom om du ålder så tror jag att du bör ställa bindningarna på ca 10-11 för hård piståkning. Mer än så kräver god kännedom om vad det egentligen innebär och du bör vänta med att dra upp mer tills du vet vad som krävs. Optimalt är att ligga i mitten av skalan på bindningen. Du bör därför välja en bindning som har en dinskala minst till 14. Eftersom skidorna är så pass billiga skulle jag rekommendera att välja en riktigt bra bindning. De bästa valen tycker jag är Rossignol/LOOK FKS155/P15 (samma bindning med olika grafik) eller Salomon S914 Lab (observera skillnaden på "vanliga" 914 och LAB-versionen). Salomon 916 är också en kanonbindning, men jag tror att den kombinationen kommer att bli lite väl bastant för en person av din vikt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd till föredetting
Tillbaka
Topp