Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd till föredetting
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 325598" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har försökt analysera Tyrolias tådel när det gäller höjdjusteringen, men har inte kommit fram till hur det rent mekaniskt fungerar tyvärr. Deras tådelar är svåra att plocka isär för inspektion. Det verkar som att hela framdelen är lite flexig i höjdled iom att den pressas uppåt något när man sätter i pjäxan. Men det är som jag fattar det en helt passiv justering. Problemet ligger i att funktionen har ett ganska smalt verksamt område och därmed accepteras bara pjäxor som ligger nära medianmåtten för standarden. Jag har en kompis tex som fick pjäxorna slipade hos en avancerad bootfitter för att få exakt passform. Det funderade i alla bindningar utom just Tyrolia (Mojo 15 i det fallet). </p><p></p><p>Notera dock att anläggningsytan mot bottenplattan ligger en bra bit bak på sulan, så det tar länge innan man når ett märkbart slitage där. Det spelar alltså ingen roll om pjäxans sula är rejält avrundad längst fram. Däremot är det ett större problem med avvikelser från, eller mått som hamnar i yttre delen av, standardmåttens tillåtna intervall. Alla pjäxmärken är inte exakt lika(naturligtvis), utan det skiljer en del mellan olika sulor, trots att alla håller sig inom de angivna intervallen. En Tyrolia/Headpjäxa kan man räkna med att den passar i en Tyroliabindning, men det är inte säkert att man får full prestanda med andra märken. Glapp i höjdled betyder förlorad direktkontakt med skidan.</p><p></p><p>Marker har också autojustering, men där är det en ganska logisk funktion. Pjäxan pressas med hjälp av en kilformad mekanism ner med hjälp av förspänningen. En tunnare i och mer sliten pjäxa når längre in i kilen och bindningen kompenserar därmed för slitage.</p><p></p><p>Salomon har ju det bästa systemet där man själv väljer hur tight det sak vara. </p><p></p><p>Jag får fäl ta och rota i bindningslådan där hemma och se om jag har några Tyrolias som jag kan undersöka. Det dök just upp en stor nyfikenhet på hur det egentligen fungerar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 325598, member: 12152"] Jag har försökt analysera Tyrolias tådel när det gäller höjdjusteringen, men har inte kommit fram till hur det rent mekaniskt fungerar tyvärr. Deras tådelar är svåra att plocka isär för inspektion. Det verkar som att hela framdelen är lite flexig i höjdled iom att den pressas uppåt något när man sätter i pjäxan. Men det är som jag fattar det en helt passiv justering. Problemet ligger i att funktionen har ett ganska smalt verksamt område och därmed accepteras bara pjäxor som ligger nära medianmåtten för standarden. Jag har en kompis tex som fick pjäxorna slipade hos en avancerad bootfitter för att få exakt passform. Det funderade i alla bindningar utom just Tyrolia (Mojo 15 i det fallet). Notera dock att anläggningsytan mot bottenplattan ligger en bra bit bak på sulan, så det tar länge innan man når ett märkbart slitage där. Det spelar alltså ingen roll om pjäxans sula är rejält avrundad längst fram. Däremot är det ett större problem med avvikelser från, eller mått som hamnar i yttre delen av, standardmåttens tillåtna intervall. Alla pjäxmärken är inte exakt lika(naturligtvis), utan det skiljer en del mellan olika sulor, trots att alla håller sig inom de angivna intervallen. En Tyrolia/Headpjäxa kan man räkna med att den passar i en Tyroliabindning, men det är inte säkert att man får full prestanda med andra märken. Glapp i höjdled betyder förlorad direktkontakt med skidan. Marker har också autojustering, men där är det en ganska logisk funktion. Pjäxan pressas med hjälp av en kilformad mekanism ner med hjälp av förspänningen. En tunnare i och mer sliten pjäxa når längre in i kilen och bindningen kompenserar därmed för slitage. Salomon har ju det bästa systemet där man själv väljer hur tight det sak vara. Jag får fäl ta och rota i bindningslådan där hemma och se om jag har några Tyrolias som jag kan undersöka. Det dök just upp en stor nyfikenhet på hur det egentligen fungerar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpråd till föredetting
Tillbaka
Topp