Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Köpråd Völkl
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="The-Geb" data-source="post: 935266" data-attributes="member: 69475"><p>Vad är Völkl Kenka för skida? Kenja har jag hört talas om men det är en tjejskida! Din lokala handlare har antingen fått nåt om bakfoten, har nån specialmodell, eller försöker lura dig. Jag tror mest på det första alternativet och att du stavat fel kanske? K och J ligger farligt nära varann på tangentbordet... ;-)</p><p></p><p>Är det Völkl Kenja så är det som sagt en tjejskida. Att skidorna Blir allt bredare är förvisso sant, men det gäller i första hand freerideskidorna, pistracers är fortsatt smala i midjan...</p><p></p><p>Om du inte vill ha en renodlad pistracer så finns det en uppsjö av skidor i segmenten freeride och all-mountain.</p><p></p><p>Om vi börjar med Freeridesegmentet och fortsätter prata Völkl, så har de en skida som heter Mantra, den har varit populär i flertalet år nu. Själv har jag inte åkt den men har bekanta som kört den och varit mycket nöjda både på manchester och uppkört såväl som utanför pisten. I år har de i och för sig gjort den lite bredare och med lite tip-rocker så egenskaperna har möjligen också förändrats något. En annan skida som jag däremot prövat är Dynastar Legend 94. Den går som tåget i alla typer av snö, om man sen gillar att de går "som tåget", eller vill ha en mer lekfull skida, ja, det handlar mer om personliga preferenser. Legend 94 tål hursomhelst fart. En tredje skida som kanske kan vara av intresse är K2 Hardside.</p><p></p><p>Inom all-mountain segmentet, som är skidor med mer pistkaraktär vill jag framförallt lyfta fram Atomic Nomad Crimson TI. Mycket fin skida i pisten. Just all-mountain skidor är jag annars dålig på. Segmentet har liksom aldrig attraherat mig.</p><p></p><p>Jag tror inte att du behöver vara rädd för lite bredare skidor, är underlaget hårt, så visst får man </p><p>jobba mer, men beger man sig utanför pisten så får man minst dubbelt tillbaka.</p><p></p><p>När jag började åka skidor (och även du, som det verkar) så hade man oftast en skida som gjorde allt, idag är det vanligt att man har flera par skidor för olika typer av åkning, jag har själv flera par och tycker det passar mig som hand i handsken. Jag kan välja skida efter åkning och behöver inte kompromissa.</p><p></p><p>Här står du således inför ett vägval. En kompromisskida, flera par skidor, eller en skida som är bäst för den åkning du kör mest. Försäljarens argument att gå bredare, för att skidorna blir bredare och bredare och att det är uppkört på eftermiddagen tycker jag är uruselt.</p><p></p><p>Vad gäller carvingtekniken, så är min erfarenhet att för många erfarna och skolade åkare så kommer den ofta någotsånär naturligt med de nya skidorna. Gör den inte det tycker jag du skall unna dig en lektion.</p><p></p><p>Lycka till med skidköpet!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="The-Geb, post: 935266, member: 69475"] Vad är Völkl Kenka för skida? Kenja har jag hört talas om men det är en tjejskida! Din lokala handlare har antingen fått nåt om bakfoten, har nån specialmodell, eller försöker lura dig. Jag tror mest på det första alternativet och att du stavat fel kanske? K och J ligger farligt nära varann på tangentbordet... ;-) Är det Völkl Kenja så är det som sagt en tjejskida. Att skidorna Blir allt bredare är förvisso sant, men det gäller i första hand freerideskidorna, pistracers är fortsatt smala i midjan... Om du inte vill ha en renodlad pistracer så finns det en uppsjö av skidor i segmenten freeride och all-mountain. Om vi börjar med Freeridesegmentet och fortsätter prata Völkl, så har de en skida som heter Mantra, den har varit populär i flertalet år nu. Själv har jag inte åkt den men har bekanta som kört den och varit mycket nöjda både på manchester och uppkört såväl som utanför pisten. I år har de i och för sig gjort den lite bredare och med lite tip-rocker så egenskaperna har möjligen också förändrats något. En annan skida som jag däremot prövat är Dynastar Legend 94. Den går som tåget i alla typer av snö, om man sen gillar att de går "som tåget", eller vill ha en mer lekfull skida, ja, det handlar mer om personliga preferenser. Legend 94 tål hursomhelst fart. En tredje skida som kanske kan vara av intresse är K2 Hardside. Inom all-mountain segmentet, som är skidor med mer pistkaraktär vill jag framförallt lyfta fram Atomic Nomad Crimson TI. Mycket fin skida i pisten. Just all-mountain skidor är jag annars dålig på. Segmentet har liksom aldrig attraherat mig. Jag tror inte att du behöver vara rädd för lite bredare skidor, är underlaget hårt, så visst får man jobba mer, men beger man sig utanför pisten så får man minst dubbelt tillbaka. När jag började åka skidor (och även du, som det verkar) så hade man oftast en skida som gjorde allt, idag är det vanligt att man har flera par skidor för olika typer av åkning, jag har själv flera par och tycker det passar mig som hand i handsken. Jag kan välja skida efter åkning och behöver inte kompromissa. Här står du således inför ett vägval. En kompromisskida, flera par skidor, eller en skida som är bäst för den åkning du kör mest. Försäljarens argument att gå bredare, för att skidorna blir bredare och bredare och att det är uppkört på eftermiddagen tycker jag är uruselt. Vad gäller carvingtekniken, så är min erfarenhet att för många erfarna och skolade åkare så kommer den ofta någotsånär naturligt med de nya skidorna. Gör den inte det tycker jag du skall unna dig en lektion. Lycka till med skidköpet! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Köpråd Völkl
Tillbaka
Topp