Köpte jag rätt? (det eviga kvalet)

neanderland

Ny medlem
Hej Freeride.

Har fönstershoppat alla reor/utförsäljningar de senaste veckorna och slog slutligen till på följande setup.

Boots = Thirtytwo 86 FT (storlek 42/9)
Bindningar = Union contact (M/L)
Bräda = GNU Forest Baileys strange trip (156cm lång, 255mm midja)

Själv är jag ca179cm lång väger 70Kg och ämnar åka över allt på berget men kommer nog inte köra någe vidare hårt. Vill ha en lekfull bräda som ändå klarar av landningar utan att kännas som en bit frigolit.
Bootsen passar perfekt i bindningarna så de känns som lyckade köp.
Brädan kommer i morgon med posten men jag blir mer och mer osäker på om jag skulle köpt en kortare och smalare.

Läst på lite olika sidor att en bräda med 255mm midja är för boots 9,5 - 11. Men bootsen jag köpt mäter ca 285mm i yttermått så det kanske inte är något stort problem.

Vad ska jag göra eller vad skulle ni gjort i min situation (alla argument mottags med djupaste tacksamhet :)? Köpa samma bräda i storlek 153 eller tom 150?
Eller kanske köpa en helt annan bräda som är smalare? I morgon kommer som sagt brädan och då får jag väl motta mig fram till nån slutsats, men jag vore evigt tacksam för goda råd från freerides proffs.

Tack på förhand.
Johan

Håller med - ser ut som ett mycket bra köp!
Är inget freeridesproffs utan snarare "avancerad nybörjare", men tar mig friheten att kommentera ändå. Har själv precis gått igenom skärselden (det eviga valet kvalet) och har hamnat ganska lika i bräda. Efter att ha hyrt mjuka lite kortare brädor eller senast en hård bräda med dåligt slipade kanter så var jag inte helt nöjd :(. Slog tillslut till och köpte en Lib Tech TRS 157 på rea. Den verkar vara väldigt lik din bräda enligt spec.

Model Contact Side Nose Waist Tail Flex Weight
Name Length length cut width range (kg)
GNU 156 117 8.3/7.5 29.4 25.5 29.4 6 50 - 91
Lib Tech 157 117 8.3 29.3 25.3 29.3 6 59 -

själv är jag 182 och väger 74kg och kör hittills mest i pisten. Har 10 i storlek (Burton Ion boots) och Burton Cartel M bindning. Körde 4 dagar på brädan i förra veckan i Vemdalen och är helnöjd. Själv vill jag ha lite längd när jag står på nerför pisten, men tror inte att några extra cm påverkar "lekfullheten" nämnvärt negativt. Vad jag förstår så är din bräda också av typen hybrid rocker/camber (rocker between your feet combined with cambers at each end of the board). Fick uppfattningen att det är den största skillnaden mot de renodlade camberbrädorna jag hyrt. Kändes mer lättåkt! Lycka till!

Tack för svar! Fick mig att sluta grubbla. Har äntligen fått brädan, monterat på bindningarna och jibbat runt lite vardagsrumsmattan. Allt känns så bra det kan utan snö under brädan. Om en vecka bär det av norr ut och jag är grymt peppad :)

neanderland sa:
Hej Freeride.

Har fönstershoppat alla reor/utförsäljningar de senaste veckorna och slog slutligen till på följande setup.

Boots = Thirtytwo 86 FT (storlek 42/9)
Bindningar = Union contact (M/L)
Bräda = GNU Forest Baileys strange trip (156cm lång, 255mm midja)

Själv är jag ca179cm lång väger 70Kg och ämnar åka över allt på berget men kommer nog inte köra någe vidare hårt. Vill ha en lekfull bräda som ändå klarar av landningar utan att kännas som en bit frigolit.
Bootsen passar perfekt i bindningarna så de känns som lyckade köp.
Brädan kommer i morgon med posten men jag blir mer och mer osäker på om jag skulle köpt en kortare och smalare.

Läst på lite olika sidor att en bräda med 255mm midja är för boots 9,5 - 11. Men bootsen jag köpt mäter ca 285mm i yttermått så det kanske inte är något stort problem.

Vad ska jag göra eller vad skulle ni gjort i min situation (alla argument mottags med djupaste tacksamhet :)? Köpa samma bräda i storlek 153 eller tom 150?
Eller kanske köpa en helt annan bräda som är smalare? I morgon kommer som sagt brädan och då får jag väl motta mig fram till nån slutsats, men jag vore evigt tacksam för goda råd från freerides proffs.

Tack på förhand.
Johan
Perfekt längd iaf, skulle jag säga. Jag är oxo 179cm lång, och väger cirka 70kg, och kör på en 156 skate banana. Kan garantera att de kommer flyta på bra =)

För övrigt ser grejerna rätt bra ut. Fick du bra pris på dom?

Hej jag är ny till snowboarding och funderar på att köpa bräda jag är ca 175 +/- väger cirka 65 hur lång bräda skulle ni rekommendera kan köra ganska okej men ska väl ge mig på lite mer hopp och rails alltså en allround bräda hade varit trevligt med lite tips på bräda o längd.

Förlåt om det är lite offtopic men jag är ny här

Tack för svar MVH Marcus

marcus_tj sa:
Hej jag är ny till snowboarding och funderar på att köpa bräda jag är ca 175 +/- väger cirka 65 hur lång bräda skulle ni rekommendera kan köra ganska okej men ska väl ge mig på lite mer hopp och rails alltså en allround bräda hade varit trevligt med lite tips på bräda o längd.

Förlåt om det är lite offtopic men jag är ny här

Tack för svar MVH Marcus
Jag skulle säga att 152-4 är en bra allround längd. 154 om du vill åka snabbt och shredda och sånt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp