Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bjurlid" data-source="post: 236135" data-attributes="member: 64162"><p>Lite tips och tricks som jag har lärt mig efter att åkt en hel del med skidlärar kompisar och nötit borta vid stendalen i åre, som antagligen är den bästa backe som finns om man vill lära sig bra skidteknik, lagom jämnbrant och din kompis kan se hela åket nere från liften.</p><p></p><p>1. Som alla har tjatat om luta dig framåt och ha händerna framåt. Ett måste för en bra position och kunna utnyttja skidorna </p><p></p><p>2. Våga få upp fart så att du kan luta dig mycket åt sidorna, ju fortare du åker desto säkrare sitter skidorna i snön och ju mindre risk är det att man hashar och sladdar</p><p></p><p>3. Var still med överkroppen och låt bena jobba, huvud och överkropp ska vara lodrätt medans bena går från kant till kant i en lugn och jämn rörelse. Huvud och överkropp sak även vara still i höjdled så att du har knäna mer böjda när du har skidorna rakt under dig än när du har skidorna utåt sidorna för att undvika jojo effekt som gör att du får obalans och mindre fly i åket</p><p></p><p>4. Tryck i båda skidorna i snön i början är det svårt men det kommer </p><p></p><p>5. öva som en galning =) jag ligger och nöter teknik kanske 30-40% av min tid när jag åker skidor, kanske inte så kul jämt men det betalar igen sig i slutet av säsongen när man glider mycket snyggarre och snabbare än alla andra</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bjurlid, post: 236135, member: 64162"] Lite tips och tricks som jag har lärt mig efter att åkt en hel del med skidlärar kompisar och nötit borta vid stendalen i åre, som antagligen är den bästa backe som finns om man vill lära sig bra skidteknik, lagom jämnbrant och din kompis kan se hela åket nere från liften. 1. Som alla har tjatat om luta dig framåt och ha händerna framåt. Ett måste för en bra position och kunna utnyttja skidorna 2. Våga få upp fart så att du kan luta dig mycket åt sidorna, ju fortare du åker desto säkrare sitter skidorna i snön och ju mindre risk är det att man hashar och sladdar 3. Var still med överkroppen och låt bena jobba, huvud och överkropp ska vara lodrätt medans bena går från kant till kant i en lugn och jämn rörelse. Huvud och överkropp sak även vara still i höjdled så att du har knäna mer böjda när du har skidorna rakt under dig än när du har skidorna utåt sidorna för att undvika jojo effekt som gör att du får obalans och mindre fly i åket 4. Tryck i båda skidorna i snön i början är det svårt men det kommer 5. öva som en galning =) jag ligger och nöter teknik kanske 30-40% av min tid när jag åker skidor, kanske inte så kul jämt men det betalar igen sig i slutet av säsongen när man glider mycket snyggarre och snabbare än alla andra [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Tillbaka
Topp