Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JockeSki" data-source="post: 236565" data-attributes="member: 12644"><p>50/50 passar utmärkt i detta fallet (grön backe, låg fart, lära sig carving). Jag har ingen bakgrund som raceåkare, därav förespråkar jag lite jämnare viktfördelning. Dom flesta racekillar (och tjejer) jag åkt med snackar om 95/5 men det känns lite jobbigt (energikrävande). Jag tycker om att stå på båda fötterna. 60/40, 70/30 trivs jag bäst med så länge det inte är isigt och snorbrant. Är det isigt skulle jag självklart ha mer tryck på ytterskidan.</p><p></p><p>Om jag glider lite behagligt med lagom fart i en blå backe ligger jag närmare 50/50 än 80/20. Ibland strävar jag till och med mot 50/50. Jag kan mycket väl gå in i en sväng med 50/50 för att sedan ju mer krafterna byggs upp tilllåta mer tryck på ytterskidan.</p><p></p><p>Kom gärna med synpunkter. Jag är lååångt ifrån fullärd och lyssnar gärna på andra teorier.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JockeSki, post: 236565, member: 12644"] 50/50 passar utmärkt i detta fallet (grön backe, låg fart, lära sig carving). Jag har ingen bakgrund som raceåkare, därav förespråkar jag lite jämnare viktfördelning. Dom flesta racekillar (och tjejer) jag åkt med snackar om 95/5 men det känns lite jobbigt (energikrävande). Jag tycker om att stå på båda fötterna. 60/40, 70/30 trivs jag bäst med så länge det inte är isigt och snorbrant. Är det isigt skulle jag självklart ha mer tryck på ytterskidan. Om jag glider lite behagligt med lagom fart i en blå backe ligger jag närmare 50/50 än 80/20. Ibland strävar jag till och med mot 50/50. Jag kan mycket väl gå in i en sväng med 50/50 för att sedan ju mer krafterna byggs upp tilllåta mer tryck på ytterskidan. Kom gärna med synpunkter. Jag är lååångt ifrån fullärd och lyssnar gärna på andra teorier. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Tillbaka
Topp