Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 280926" data-attributes="member: 13245"><p>Fast det där argumentet med att det inte framställs som ett problem med att tävlingsåkare belaster ytterskidan för mycket tycker jag inte håller. Anledningen till att de överhuvud taget ligger med så pass mycket innerskida lär väl vara att det är snabbare. Givetvis innebär det också att marginalerna är små och att det är lätt att gå över gränsen. Jag menar, det skulle ju vara busenkelt att helt enkelt se till att inte vara i närheten av att hamna för mycket på innerskidan. Eftersom så många uråkningar sker på innerskidan så skulle en sådan extra ytterskidstaktik alltså vara att föredra. Om det inte vara för något annat, alltså. Rimligtvis är det alltså så att det i praktiken är så mycket effektivare att ligga nära gränsen för en innerskidsuråkning att det i slutändan lönar sig. Och uråkningarna kommer ju också vanligtvis när terrängen växlar till t ex lätt frånlut i svängen utan att åkaren klarar/kommer ihåh/väljer att att ställa om till en mindre innerskidsorienterad sväng.</p><p></p><p>Och när det gäller min "upplevelse" så menar jag inte vid själva svängväxlingen utan tidigare. </p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 280926, member: 13245"] Fast det där argumentet med att det inte framställs som ett problem med att tävlingsåkare belaster ytterskidan för mycket tycker jag inte håller. Anledningen till att de överhuvud taget ligger med så pass mycket innerskida lär väl vara att det är snabbare. Givetvis innebär det också att marginalerna är små och att det är lätt att gå över gränsen. Jag menar, det skulle ju vara busenkelt att helt enkelt se till att inte vara i närheten av att hamna för mycket på innerskidan. Eftersom så många uråkningar sker på innerskidan så skulle en sådan extra ytterskidstaktik alltså vara att föredra. Om det inte vara för något annat, alltså. Rimligtvis är det alltså så att det i praktiken är så mycket effektivare att ligga nära gränsen för en innerskidsuråkning att det i slutändan lönar sig. Och uråkningarna kommer ju också vanligtvis när terrängen växlar till t ex lätt frånlut i svängen utan att åkaren klarar/kommer ihåh/väljer att att ställa om till en mindre innerskidsorienterad sväng. Och när det gäller min "upplevelse" så menar jag inte vid själva svängväxlingen utan tidigare. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Tillbaka
Topp