Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JockeSki" data-source="post: 281008" data-attributes="member: 12644"><p>Ett litet inlägg bara (som råkade bli rätt långt), i en intervju under vm i Åre svarade Byggmark rätt och slätt "Jag åker väldigt mycket på innerskidan" på frågan om hur det kommer sig att han är så snabb. Det är inte påhittat, det är faktum och jag gillar den tekniken.</p><p></p><p>Även om man i verkligenheten har mer tryck på ytterskidan än vad man tror/påstår så gillar jag hela tankegången med att ha lite tryck på innerskidan, styra med den, vara mer aktiv med den och vara mer symetrisk. Att dela upp jobbet på 2 skidor låter för mig bättre än att lägga 100% tryck på ytterskidan och ställa innerskidan i garderoben.</p><p></p><p>Självklart finns mycket tryck på ytterskidan för säkerheten och balansen men innerskidan kan göra mirakel, något som ytterskidan sällan gör. (Dock efter att ha sett Byggmark så undrar jag om man verkligen ska åka balanserat och säkert. Seriöst så är det sjukt tråkigt. Jag brukar peka på folk från liften och säga till dom jag åker med "om du åker sådär kontrollerat måste du åka mer aggresivt. att åka in control lär man sig inget på". Jag är väldigt ofta ur balans men det är betydligt roligare än att åka den klassiska skidlärarsvängen.)</p><p></p><p>Ang. tävlingsåkare och innerskidan, det borde väl ändå va den absolut snabbaste vägen att åka på innerskidan hela tiden? Jag menar, svängens radie blir ju 1 meter mindre och således blir sträckan att åka kortare. 1 meter mindre radie i varje sväng ger nog ett par meter efter 50 portars åkning och som dom sjunger i "Dä ä bar å åk", varje decimeter är en hundradels sekund.</p><p></p><p>Over and out. //Jocke</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JockeSki, post: 281008, member: 12644"] Ett litet inlägg bara (som råkade bli rätt långt), i en intervju under vm i Åre svarade Byggmark rätt och slätt "Jag åker väldigt mycket på innerskidan" på frågan om hur det kommer sig att han är så snabb. Det är inte påhittat, det är faktum och jag gillar den tekniken. Även om man i verkligenheten har mer tryck på ytterskidan än vad man tror/påstår så gillar jag hela tankegången med att ha lite tryck på innerskidan, styra med den, vara mer aktiv med den och vara mer symetrisk. Att dela upp jobbet på 2 skidor låter för mig bättre än att lägga 100% tryck på ytterskidan och ställa innerskidan i garderoben. Självklart finns mycket tryck på ytterskidan för säkerheten och balansen men innerskidan kan göra mirakel, något som ytterskidan sällan gör. (Dock efter att ha sett Byggmark så undrar jag om man verkligen ska åka balanserat och säkert. Seriöst så är det sjukt tråkigt. Jag brukar peka på folk från liften och säga till dom jag åker med "om du åker sådär kontrollerat måste du åka mer aggresivt. att åka in control lär man sig inget på". Jag är väldigt ofta ur balans men det är betydligt roligare än att åka den klassiska skidlärarsvängen.) Ang. tävlingsåkare och innerskidan, det borde väl ändå va den absolut snabbaste vägen att åka på innerskidan hela tiden? Jag menar, svängens radie blir ju 1 meter mindre och således blir sträckan att åka kortare. 1 meter mindre radie i varje sväng ger nog ett par meter efter 50 portars åkning och som dom sjunger i "Dä ä bar å åk", varje decimeter är en hundradels sekund. Over and out. //Jocke [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Tillbaka
Topp