Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Sugardaddy" data-source="post: 281478" data-attributes="member: 14420"><p>Kul tråd!</p><p></p><p>Måste få gen min synpunkt. Har försökt lära ut carving efter eget huvud ett par gånger, och ibland har det faktiskt funkat. Har absolut ingen utbildning om detta, så ta mina ord som en åsikt och inte en sanning.</p><p></p><p>Det enda jag brukar säga är att man ska stå "balanserat", ganska bredbent, åka rakt fram i en lätt backe tills man har "lagom" fart och därefter "fälla in" knät på det blivande ytterbenet för att skapa ett tryck snett framåt/inåt (ungefär som att trycka med stortån). Svängen kommer automatiskt och det är bara att träna på och få in känslan.</p><p></p><p>Vad det gäller viktfördelningen: I början har man nog innerskidan mest som stöd, innan man har hittat balansen i sina svängar. När man väl fått till det tycker jag att man ska stå hyfsat jämnt, men när man börjar nå sin egen begränsning m.a.p. lutning/fart/is vill man nog (utan att jag tycker det är fel) stå mer på ytterskidan av den enkla anledningen att ett "släpp" på innerskidan omedelbart leder till en snygg klotning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Sugardaddy, post: 281478, member: 14420"] Kul tråd! Måste få gen min synpunkt. Har försökt lära ut carving efter eget huvud ett par gånger, och ibland har det faktiskt funkat. Har absolut ingen utbildning om detta, så ta mina ord som en åsikt och inte en sanning. Det enda jag brukar säga är att man ska stå "balanserat", ganska bredbent, åka rakt fram i en lätt backe tills man har "lagom" fart och därefter "fälla in" knät på det blivande ytterbenet för att skapa ett tryck snett framåt/inåt (ungefär som att trycka med stortån). Svängen kommer automatiskt och det är bara att träna på och få in känslan. Vad det gäller viktfördelningen: I början har man nog innerskidan mest som stöd, innan man har hittat balansen i sina svängar. När man väl fått till det tycker jag att man ska stå hyfsat jämnt, men när man börjar nå sin egen begränsning m.a.p. lutning/fart/is vill man nog (utan att jag tycker det är fel) stå mer på ytterskidan av den enkla anledningen att ett "släpp" på innerskidan omedelbart leder till en snygg klotning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Tillbaka
Topp