Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 281487" data-attributes="member: 13245"><p>Rabbit, jag tror jag vet vet Micke menar med metodik/teknik-disktinktionen.</p><p></p><p>Låt mig illustrera med ett gammalt minna från min puckeltid. </p><p></p><p>En viktig tekniskt detalj var att snabbt få ner spetsarna bakom varje puckel. En del av tekniken för att lyckas med detta var att sträcka ut i höften när man var på väg nedför puckeln. En tips som jag fick ibland för att åstadkomma detta var att trycka med tårna nedåt i pjäxorna.</p><p></p><p>I detta är skidspetsarna och höften teknik, men tårna ett metodiskt trick för att hjälpa till med tekniken (vet iofs inte om det funkade så bra, men ideen var liksom att när man försökte pressa ned tårna så skulle höften och spetsarna följa med - lite som när försäker köra bil med pjäxor och får gasa medelst att sträcka i höften istället för att bara vinkla foten (don't try this at home...)).</p><p></p><p>På samma sätt antar jag att Micke menar att att styra med innerknät är en metod för att uppnå vissa andra tekniska detaljer i åkningen. Att jag tog upp tå-exemplet ovan istället beror på att där är det liksom helt öppenbart att tårna i sig inte har någon funktion i sammanhanget. Det spelar egentligen ingen roll vart man tänkar att tårna skall ta vägen. De har helt enkelt inget med själva tekniken att göra (utan är ett syfta att uppnå ett visst tekniskt syfte). </p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 281487, member: 13245"] Rabbit, jag tror jag vet vet Micke menar med metodik/teknik-disktinktionen. Låt mig illustrera med ett gammalt minna från min puckeltid. En viktig tekniskt detalj var att snabbt få ner spetsarna bakom varje puckel. En del av tekniken för att lyckas med detta var att sträcka ut i höften när man var på väg nedför puckeln. En tips som jag fick ibland för att åstadkomma detta var att trycka med tårna nedåt i pjäxorna. I detta är skidspetsarna och höften teknik, men tårna ett metodiskt trick för att hjälpa till med tekniken (vet iofs inte om det funkade så bra, men ideen var liksom att när man försökte pressa ned tårna så skulle höften och spetsarna följa med - lite som när försäker köra bil med pjäxor och får gasa medelst att sträcka i höften istället för att bara vinkla foten (don't try this at home...)). På samma sätt antar jag att Micke menar att att styra med innerknät är en metod för att uppnå vissa andra tekniska detaljer i åkningen. Att jag tog upp tå-exemplet ovan istället beror på att där är det liksom helt öppenbart att tårna i sig inte har någon funktion i sammanhanget. Det spelar egentligen ingen roll vart man tänkar att tårna skall ta vägen. De har helt enkelt inget med själva tekniken att göra (utan är ett syfta att uppnå ett visst tekniskt syfte). HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"Korrekt" Carving
Tillbaka
Topp